Debatt

Ingen realfagskrise, hverken da eller nå | Audun Lysbakken

  • Audun Lysbakken, stortingsrepresentant (SV)

Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix

«Realfagskrisen» Høyre har advart mot er ikke er reell, men innholdsløs retorikk.

Debatt
Dette er et debattinnlegg. Meninger i teksten står for skribentens regning.

Presentasjonen av norske elevers resultater i matematikk og naturfag i den siste TIMSS-undersøkelsen viser at Høyres skolepolitikk har vært innholdsløs skremselsretorikk om realfagskrise.

Da de siste resultatene om norske elevers kunnskap i realfag ble lagt frem 29. november, jublet kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) over at norske 5.-klassinger er best i Norden og i verdenstoppen i matematikk. Låten var en annen da opposisjonspolitikeren Røe Isaksen sa at de samme resultatene i 2011 var «svært alvorlige for norsk skole».

Grunn til å være stolt av norske lærere

Jeg er helt enig i at det er stor grunn til å være stolt av norske lærere og at mye går bra i norsk skole. Forskjellen på Isaksen og meg, er at det har jeg ment lenge. Og med god grunn.

Faktum er nemlig at norske 4.- og 5.-klassinger gjorde det nøyaktig like godt på TIMMS-undersøkelsen i 2011, som i 2015. Poengscoren var henholdsvis 495 og 493 poeng for 4. trinn, mens den var identisk på 5. trinn: 549 begge år. Dette viser at «realfagskrisen» Høyre har advart mot, med henvisning til blant annet TIMSS fra 2011 ikke er reell, men innholdsløs retorikk.

Norsk skole er god

Sannheten er at norsk skole er god, og lærerne i Norge er i stand til å drive god opplæring. Det er et godt utgangspunkt for å gjøre norsk skole enda bedre. Det viktigste for å få til det, er å sikre gode rammer for elever og lærere.

Evalueringen av Kunnskapsløftet viste nemlig at det er sider ved reformen som kan forbedres. Skal elevene lære mer, må opplæringen bli mer praktisk, variert og relevant. Dette vil bidra til økt motivasjon og mestring, og legge godt til rette for at elever på 5. trinn interesserer seg for realfag, også når de blir eldre.

Skal vi lykkes med det, må de gode lærerne i Norge bli flere! SV vil ha maksimalt 15 elever pr. lærer på 1.–4. trinn, og 20 på 5.–10. Sammen med en tillitsreform i skolen der rigid målstyring og kontroll erstattes med å gi ansvaret tilbake til lærere og skoleledere, skal disse løfte skolen inn i fremtiden.

På Twitter: @audunlysbakken

  • Få med deg debattene hos Aftenposten meninger
    Facebook og Twitter
  1. Les også

    Slik presterer norske elever i matte og naturfag – TIMSS-resultatene oppsummert i syv grafer

Les mer om

  1. Skolepolitikk
  2. Matematikk
  3. PISA

Relevante artikler

  1. NORGE

    Norske 5.-klassinger best i Norden i matematikk

  2. DEBATT

    Kunnskapsministeren: Vi skal lykkes!

  3. NORGE

    Slik presterer norske elever i matte og naturfag

  4. DEBATT

    Norge har store utfordringer knyttet til matematikk og fysikk i skolen | Grønmo og Hole

  5. LEDER

    Aftenposten mener: Naturfaget må styrkes

  6. LEDER

    Aftenposten mener: Testresultater må brukes riktig