Debatt

Jeg gruer meg til Buss for Tog | Halvor Sakshaug

  • Halvor Sakshaug
    Langhus

«Jeg skulle ønske at det var nyttig informasjon på stoppene ...» Lise Åserud / NTB scanpix

Mandag 25. juni starter årets sommerutgave av Buss for Tog for alvor. Passasjerene gruer seg, for vi husker altfor godt hva dette betyr.

Debatt
Dette er et debattinnlegg. Meninger i teksten står for skribentens regning.

«Jeg skulle ønske at det var nyttig informasjon på stoppene ...» Lise Åserud / NTB scanpix

Jeg skulle ønske at sjåførene kunne ruten de skal kjøre allerede fra første tur.

Jeg skulle ønske at det var nyttig informasjon på stoppene, ikke bare et flagg.

Jeg skulle ønske at rutetidene er tilgjengelige og korrekte. I fjor hadde Ruter informasjon fra tidligere år i sin app – med feil tidspunkt og stopp som ikke eksisterte. BaneNOR sa ikke noe om busser i sin app. NSBs app hadde i beste fall veiledende rutetider.

Jeg skulle ønske at de ansatte som står på noen av stoppene for å hjelpe, gir nyttig og korrekt informasjon.

Jeg skulle ønske at NSB husker på at det arbeides på spor og stasjoner og at ingen hører beskjedene som ropes når det spuntes intenst på fem steder rett i nærheten.

Jeg skulle ønske at bussene var merket med rute. Jeg skulle ønske at denne informasjonen ikke bare sto med liten skrift på et A4-ark i frontruten. For da må alle bussene stoppe unødvendig, noe som fører til unødvendig forsinkelse og forurensing.

Les også

Les også: 12 grunner til at jernbanen vil glemme våren 2018

Jeg skulle ønske at NSB fikk noen til å teste all skilting mellom buss, tog og T-bane på Bryn/Brynseng og andre steder med overgang. Og sette opp alle skiltene som manglet.

Jeg skulle ønske at stengning av Østensjøveien faktisk ble opprettholdt hver eneste dag.

Jeg skulle ønske at køordnere og ansatte på stoppene kunne hjelpe til med å fylle bussene. Når passasjerene må gå om bord en og en så sjåføren kan telle tar det lang tid å fylle bussen. Snek noen seg inn må noen av. Dette forsinker lett en buss med 10 minutter og tilsammen har passasjerene om bord ventet en hel arbeidsdag på avgang.

Jeg skulle ønske at noen ansvarlige i NSB selv testet tilbudet, helst på første hverdag midt i rushtiden.

Jeg skulle ønske jeg hadde bedre alternativer enn Sykkel for Buss for Tog.
Jeg skulle ønske det gikk an å si ifra, og at det skjedde noe mer enn at førstelinje kundeservice skriver et svar om fire uker.

Jeg skulle ønske at mine medpassasjerer ikke bare må fortsette å resignere slik de er blitt så vant til ved manglende togsett, manglende signal og manglende dørkontroll.

Jeg skulle ønske jeg ikke følte meg nødt til å ha hjemmekontor den første hverdagen med Buss for Tog og ved endringer i opplegget.

Jeg skulle ønske at dette var sommeren der Buss for Tog gikk på skinner.

  • Følg og delta i debattene hos Aftenposten meninger på Facebook og Twitter

Les mer om

  1. Tog
  2. Vy
  3. Debatt

Relevante artikler

  1. DEBATT

    Mens vi venter på Follobanen kan dette gjøre hverdagen bedre for mange pendlere

  2. VERDEN

    Norwegian-passasjerer skulle fly to timer, men ble sittende i kabinen i timevis: – Det begynte å bli amper stemning

  3. NORGE

    Strømstans på Sørlandsbanen – 147 passasjerer innestengt

  4. NORGE

    Tillitsvalgt sendte karantenebekymring til Hurtigruten. Beskjeden tilbake var at alt var i orden.

  5. NORGE

    Passasjerene slakter Vy etter høstens togtrøbbel

  6. NORGE

    – Vi satt innesperret i toget i syv timer