Debatt

Med hjerte for omsorg?

  • Tone Zander
Kan det være en bank eller et PR-byrå? Nei da. Dette er Unicares verdier – firmaet som tar vare på våre eldre, skriver Tone Zander.

De ser eldre og pleietrengende som kunder som kommer med lønnen, mens Unicare selv er inntektskunstnere.

Debatt
Dette er et debattinnlegg. Meninger i teksten står for skribentens regning.

"Hver krone må skape kundeverdi. Hver kunde kommer med lønnen. Det skal være enkelt å bli kunde og være kunde. Vi er ressurseffektive inntektskunstnere." Du lurer kanskje på hvem som har formulert disse merkelige ordene?

Kan det være en bank eller et PR-byrå? Nei da. Dette er Unicares verdier – firmaet som tar vare på våre eldre. Slik serverer de sitt salgsbudskap i glass og ramme i fellesrommet på Ammerudlunden sykehjem.

Glanset budskap

Det private selskapet Unicare omsorg overtok Ammerudlunden sykehjem 1. april i år. Egenreklamen kom først i form av brosjyrer om hvilke tjenester Unicare kan levere og som vi kunder kan kjøpe. Så kom det opp et banner med Unicare-logo og et idyllisk bilde av et gammelt menneske og en smilende pleier. Eller kanskje vi skal kalle dem kunde og ressurseffektiv inntektskunstner? I forrige uke var det nemlig kommet fire nye, koselige bilder. Jeg gikk nærmere for å lese teksten.

Selger seg inn i et marked

Vi er ressurseffektive inntektskunstnere, sto det. Hva i all verden betyr det? "Hver krone må skape kundeverdi. Hver kunde kommer med lønnen. Vi finner løsninger – oppfinn ikke alltid hjulet." Disse merkelige formuleringene er altså Unicares verdier. De ser på eldre og pleietrengende som kunder som kommer med lønnen, mens Unicare selv er inntektskunstnere.

På det andre bildet sto det: Det skal være enkelt å bli kunde og å være kunde. Det skal være enkelt å få saker gjort og å påvirke. Igjen kundebegrepet. De som bor på sykehjemmet er allerede kunder, uten å ha kunnet velge, så ordene må være ment på oss pårørende. Kanskje har vi andre i familien som kunne trenge litt Unicare-omsorg i hjemmet sitt? I Unicares landskap er vi alle potensielle kunder.

Alle på anbud

Aud Kvalbein, som er KrF-byråd for eldre og ansvarlig politiker for eldreomsorgen i Oslo, bør nøye vurdere Unicares holdninger om ansatte og beboere. Kan dette være i tråd med hennes menneskesyn og kristne verdier? Sammen med resten av det borgerlige byrådet konkurranseutsetter og privatiserer hun kommunale sykehjem og sørger for at private selskap tjener penger på min far, andres mødre og fedre, og til sist oss alle, som kunder.

På nettsidene presenterer Unicare seg som et firma med hjerte for omsorg. Jeg frykter at de kan ha rett i én ting: at dette er fremtidens omsorg. Jeg, derimot, håper inderlig at jeg slipper å bli kunde hos Unicare og bli tatt hånd om av ressurseffektive inntektskunstnere.

Les mer om

  1. Debatt