Debatt

Medietilsynet fører tilsyn med reklame på TV-kanalene

  • Linda M. Andersen, juridisk seniorrådgiver, konsesjon og tilsyn, Medietilsynet

Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix

Når Medietilsynet blir beskyldt for å jukse med tall, tar vi dette på alvor.

Debatt
Dette er et debattinnlegg. Meninger i teksten står for skribentens regning.

Peter Alling skriver i et debattinnlegg i Aftenposten 20. desember at Medietilsynet jukser med tall. Alling er Public Affair Manager i Kindred Group, som står bak spillselskapene Unibet og Maria.com. Bakgrunnen for Allings utspill er en rapport om utviklingen i markedet for pengespillreklame på TV som Medietilsynet publiserte i forrige uke.

Når Medietilsynet blir beskyldt for å jukse med tall, tar vi dette på alvor. Det fremkommer imidlertid litt ut i kommentaren at kritikken egentlig retter seg mot hvorfor tilsynet ikke har laget en rapport som favner totalmarkedet for pengespillreklame. Alling nevner at blant annet reklame på nett, dags- og ukepressen, mobil, sosiale medier og til og med utendørsreklame burde vært tatt med.

Enkel forklaring på bare TV-undersøkelse

Det er en enkel forklaring på hvorfor undersøkelsen kun omfatter TV-markedet. Dette skyldes hverken et ønske om juks eller å drive med tallsjonglering. Årsaken er det enkle faktum at Medietilsynet har ansvaret for kringkasting når det gjelder reklamebestemmelser, og har naturlig nok derfor konsentrert undersøkelsen om TV-kanalene.

I nyhetsmeldingen og i selve undersøkelsen er det uttrykkelig presisert at tallene kun referer seg til pengespillreklame sendt av de viktigste TV-kanalene som er tilgjengelige for norske seere. Det burde derfor være tilstrekkelig klart for leseren hva tallene illustrerer.

Det er Lotteritilsynet som fører tilsyn med det generelle markedsføringsforbudet i pengespillovgivningen. Medietilsynet fører altså ikke tilsyn med reklamebestemmelser hverken i dags- eller ukepresse, på kino, utendørsreklame eller på andre plattformer som ikke omfattes av kringkastingsloven.


Les også

  1. Pengespill: Fra uskyldig moro for de mange til risikospill for de få | Torbjørn Almlid

  2. Advarer etter eksplosjon av pengespill-reklame: - Det er en trigger for de avhengige

  3. Vil verne norske pengespill


Følg og delta i debattene hos Aftenposten meninger på Facebook og Twitter.


Les mer om

  1. Medietilsynet
  2. Lotteri- og stiftelsestilsynet
  3. Unibet
  4. TV