Som å fyllekjøre

  • Jonathan Mabey

MOBIL I BIL. Hvilken risiko er vi villige til å ta for å bruke mobilen når vi kjører? Andres liv?

Dette er et debattinnlegg. Eventuelle meninger i teksten står for skribentens regning. Hvis du ønsker å delta i debatten, kan du lese hvordan her.

Som fyllekjøring. Å ha en mobiltelefon mot øret mens du kjører, er det samme som fyllekjøring, ifølge en undersøkelse av Universitetet i Utah og utallige andre velrenommerte, internasjonale institusjoner. Du setter deg selv og andre i fare når du kjører i fylla, det samme gjør du når du kjører mens du bruker mobiltelefonen.

Nesten hver dag blir jeg nesten kjørt over av en bil i det jeg går over et fotgjengerfelt med min datter, av en sjåfør som sitter i mobilen eller tekster en melding. At det er forbudt og latterlig farlig, forhindrer ikke sjåførene.

Hyklersk.

Politikere og politi som er ansvarlig for å implementere lovene om denne farlige oppførselen, mobil narsissisme, yter ikke mer enn hyklersk respekt for loven. Før noen de kjenner blir skadet eller drept som følge av en meningsløs mobilsamtale.

Jeg skjønte det var ute av kontroll da jeg var på en buss i Oslo full av mennesker. Sjåføren snakket i sin håndholdte mobil i 15 minutter – hele min reise. Passasjerene var sjokkert over effekten dette hadde på hans kjøring, men ingen turte å be ham holde opp. Noen var for opptatt av å klamre seg til setene sine, mens de fleste var opptatt av å svelge egen skyldfølelse over å ha gjort akkurat det samme selv. Bussjåføren var til og med uinteressert i en passerende politibil.

Nasjonal epidemi.

Folk flest er enige i at det å snakke i telefonen og å sende tekstmeldinger er to av de farligste handlingene du kan gjøre bak rattet.

Sikkerhetsprioriteringer på dette området, som blir støttet av politikere og politiet, synes å være stammeretorikk i en verden overfylt med retorikk. Hvordan motiverer vi majoriteten av folket til å ta denne situasjonen mer alvorlig?

Skam.

Jeg tror det begynner med skam. Venner og familie må begynne å gjøre de skyldige skamfulle inntil de slutter. Det er mulig, som vi allerede har sett i endringen i synet på å kjøre i beruset tilstand.

Det minner meg om hvordan politikere pleide å innta en drink i ny og ne, og så kjøre hjem, en gang for ikke altfor lenge siden. De samme politikerne skrek apatisk om hvor farlig det var.

Kostnadene.

Hvilken risiko er vi villige til å ta for å bruke mobilen når vi kjører? Andres liv? Bare for å holde kontakt med venner. Er ikke livet for verdifullt til å bli satt på spill for slike meningsløse begrunnelser? Og hva med kostnadene til behandling av skader?

Det faktum at denne selvopptatte oppførselen har fått lov til å utbre seg, må møtes med alvorlig, moralsk refleksjon. Hvordan ville du føle deg hvis en av dine elskede mistet livet fordi en sjåfør ikke kunne vente fem minutter med å diskutere detaljer med en annen, som også kjørte bil?

Utilstrekkelig forskning.

Norsk forskning på dette området er utilstrekkelig, ifølge Transportøkonomisk institutt. Man har en tendens til å sitere internasjonale undersøkelser. Jon Berge, informasjonssjef i IF, Norges største forsikringsselskap, bekrefter at de ikke har tilstrekkelig statistikk når det gjelder mobilbruk og bilulykker. Likeledes har ikke Statens vegvesen egne tall på bruk av mobiltelefon i bil.

«Vi har mer enn nok å gjøre med selve råkjøringen», sa politiinspektør i Politidirektoratet, Jan Guttormsen, til Amobil i 2008.

Antallet bøter ilagt for «ulovlig» mobiltelefon bruk i Norge har vært i gjennomsnitt 6400 i året de siste ti årene. Loven om bruk av mobiltelefon i bil ser ut til å bli ignorert av nordmenn flest. En undersøkelse gjort av InFact for mobilselskapet Chess, viser at 58 prosent av norske bilførere innrømmer at de snakker i mobil eller sender sms mens de kjører bil. Dette betyr at 1368000 nordmenn ikke følger norsk lov i trafikken.

Amerikanske undersøkelser.

Ifølge Virginia Tech Transportation Institute i USA:

  • En sjåfør som sender eller mottar en tekstmelding har øynene vekk fra veien i 4.6 sekunder av seks sekunder.
  • Det er fire ganger så stor risiko for at tenåringssjåfører havner i ulykker eller nesten-ulykker, enn voksne.
  • Snakk i mobil forårsaker nesten 25 prosent av alle bilulykker.
  • 80 prosent av ulykkene henger sammen med distraherte sjåfører. Fyllekjøring står for 33 prosent av alle ulykkene. Det å sende tekstmelding mens du kjører gir seks ganger større ulykkesrisiko enn å kjøre i beruset tilstand.
  • University of Utah fant at uoppmerksomheten en sjåfør opplever ved å bruke en mobil, tilsvarer en promille på 0,8. I mange land blir ulykker med sjåfører som bruker mobil straffeforfulgt som uaktsomhet på linje med fyllekjøring.
  • I 2002 anslo Harvard Center for Risk Analysis at 2600 mennesker dør hvert år som følge av mobilbruk under kjøring og at 330000 blir skadet. Mobilbruken har økt siden den gang.
  • Human Factors and Ergonomics Society fant at sjåfører som snakker i mobil reagerer 18 prosent langsommere på rødt lys.
  • Carnegie Mellon University fant at hjerneaktivitet fokusert på kjøring falt så mye som 37 prosent når man bruker mobilen.
  • En undersøkelse av 699 kanadiske sjåfører som bruker mobil mens de kjører, fant at risikoen for å kollidere var fire ganger så høy når de brukte mobilen enn når de ikke brukte den.

Lovene.

Andre land har vært modige nok til å sidestille lovene om å bruke mobil når du kjører med lovene om fyllekjøring.

Mobiltelefonindustrien bruker lobbyvirksomhet for å nedtone farene ved å bruke mobil når du kjører. «Det er ikke bare en telefon, det er hvem du er!» sier Nokia. Kanskje burde mobilselskapene prøve noe annet: Ærlig informasjon om farene ved mobil og kjøring. Det vil ikke føre til at færre kjøper mobiler, men at færre dør. Forsøk en «Sving til siden og bruk den»-kampanje og redd enda et barn fra å bli drept av en sjåfør som ikke ser stoppsignalet fordi han er opptatt med mobilen.

Oversatt av Tor Marcussen