Bedriftene satser sterkt på samfunnsansvar | Eli Bleie Munkelien
Innovasjon Norge er tilhenger av færre festtaler, men bedre business.
Steinar A. Hopland etterlyser at næringslivet slåss for samfunnsmessige mål og tar mer samfunnsansvar. Han vil se tankegodset fra Waltons Corporate Social Responsibilities.
Vi opplever at næringslivet leverer mer enn profitt, og at det har skjedd mye innen samfunnsansvar de siste 50 årene. Tenkningen har dreid fra å vurdere en bedrift etter pengene den donerer bort, til hvordan den tjener pengene. Det handler om god forretningsskikk, strategi tuftet på bærekraft og løsninger verden trenger. Mindre synlig og desto viktigere.
Innovasjon Norge vurderer alle prosjektsøknader ut fra den tredelte bunnlinjen: Hvordan bidrar prosjektet positivt innen miljø og sosiale aspekter, samtidig som det har et godt nok økonomisk fundament?
Først vurderer vi bedriftenes innsats innen god forretningsskikk – hvordan unngår de å bidra til brudd på menneske- og arbeidstagerrettigheter, miljøskade eller korrupsjon? Alt vil ikke være perfekt, men evne og vilje til å forbedre seg er et absolutt krav.
Det samme gjelder egen virksomhet – vi må forbedre og utvikle oss med fagfeltet og samfunnet. Derfor har vi et samfunnsansvarsteam og samarbeider gjerne med andre institusjoner og fagmiljøer, for eksempel innen antikorrupsjon og etisk handel. Færre festtaler, men bedre business.
- Les også tilsvar til Steinar Hopland i Aftenpostens kortinnleggspalte fra Kaj-Martin Georgsen, direktør for samfunnsansvar og næringspolitikk i DNB og Vibeke Hammer Madsen, administrerende direktør i Virke.
Følg og delta i debattene hos Aftenposten meninger på Facebook og Twitter.