Ingen rullestoltransport nyttårsaften
Nyttårsaften hadde jeg, en 80 år gammel rullestolbruker, bestilt transport hos Ruter. Jeg skulle i nyttårsselskap hos gode venner, noe jeg har gjort i 20 år. Rullestol ingen hindring så langt, med dyktige og profesjonelle sjåfører fra Oslo Taxi og Goe Bussa.
Etter at Ruter nylig overtok, har jeg derimot stadig opplevd forsinkelser og en gang direkte uteblivelse av bestilt bil. For nyttårsaften håpet jeg likevel det beste og bestilte bil til kl. 18.30 med hjemkjøring kl. 23.
Hva skjedde? Kl. 18.40 ringte sjåføren, hadde problemer med adressen. Var det Ullevålsveien? Jeg: Nei, Ullernveien. Sjåføren: Er det på Røa? Jeg: Nei, rett ned fra Radiumhospitalet. Kl. 18.50 ringte jeg tilbake. Telefonen var skrudd av. Deretter gikk en time med mange telefoner til Ruter: Hvor ble det av bilen? Du får bare vente, var svaret. Han er nok på vei til deg!
Kl. 19.50 ringte jeg for siste gang. Jo, nå skulle de prøve å skaffe meg ny bil! Da ga jeg opp. Hvis de kanskje klarte det, hva når jeg skulle hjem kl. 23? Kanskje ble jeg strandet hos vertinnen? Så jeg avlyste turen.
Sånn ble nyttårsaften. Nå har jeg dystre utsikter for året som kommer. Hva med besøk hos venner, utstillinger, konserter, teater? Og hvordan kan dyktige og pålitelige transportører miste et anbud til en inkompetent nykommer som ikke engang klarer sin basisoppgave, som er å sørge for planlagt transport?
Kari Gresvik Rønneberg, Oslo