Debatt

Oslo Konserthus har ikke optimal akustikk. Oslo-Filharmonien fortjener bedre. | Else Systad

  • Else Systad
    Høvik

Påbygg på taket. Slik kan Oslo Konserthus bli hvis Dyrvik Arkitekters idé blir realisert. Dyrvik Arkitekter

La ikke fremdriften forpurres av innspill om påbygg på taket!

Debatt
Dette er et debattinnlegg. Meninger i teksten står for skribentens regning.

Har du hørt Oslo Filharmoniske Orkester spille i konserthuset Wiener Musikverein i Wien? I Suntory Hall i Tokyo eller i Carnegie Hall i New York? Eller Bridgewater Hall i Manchester?

I så fall antar jeg du fikk en uforglemmelig konsertopplevelse. Salene er ulike i alder og utforming, men har én ting til felles: optimal akustikk!

Samme orkester, samme dirigent, samme repertoar. Men likevel så mye bedre enn i Oslo Konserthus. Musikken omslutter deg. Du hører orkesterets vakre og særegne klang, tolkningen av nettopp denne komposisjonen, samspillet, presisjonen, solopartier, ja helt ned til den minste lille frasering.

Dette er «gaven» både orkesteret og dirigent alltid etterstreber å gi sitt publikum.

Les også

Peter Butenschøn: Er det noe hus i Oslo som kan egne seg for et påbygg, må det være dette!

Oslo Konserthus underlegen

Som tidligere ansatt i Hydro (enesponsor for Oslo Filharmoniske Orkester i en årrekke) med ansvar for selskapets arrangementer i forbindelse med utenlandsturneer, er det dette jeg har opplevd på konserter med Oslo Filharmoniske Orkester og dirigent Mariss Jansons i Europa, i Nord- og Sør-Amerika og i Asia.

Når Oslo-Filharmonien nå er engasjert i å få til et nytt konserthus på Filipstad, er jeg overbevist om at målet er å gi orkesteret et «hjem» med optimal akustikk, slik at musikerne får uttelling for å prestere på topp. Det var dette Mariss Jansons ivret for, men som han ikke vant gehør for og dermed ledet til hans sorti i 2002. Siden da er akustikken i Oslo forbedret, men salen kan fortsatt ikke måle seg med konserthus i verden som huser orkestre på Oslo Filharmoniske Orkesters nivå.

Les også

Kristin Skogen Lund og Ingrid Røynesdal: Hvorfor et konserthus på hånden er bedre enn et på taket

Musikken, hvor ble det av?

Jeg går for grunnsteinsnedleggelse i år! Gjerne i anledning 100-årsjubileet, men først og fremst fordi orkesteret fortjener det. La ikke fremdriften forpurres av innspill om påbygg på taket av Oslo Konserthus!

Jeg foreslår at politikerne som blir valgt i høstens kommunevalg besøker Manchester for å oppleve en konsert fremført i de rette omgivelser. Eller ta toget og besøk Grieghallen i Bergen, Stavangers nyeste konserthus eller Kilden i Kristiansand! Alle med akustikk som rager langt over dagens Oslo Konserthus!

  • Følg og delta i debattene hos Aftenposten meninger på Facebook og Twitter

Les mer om

  1. Oslo-Filharmonien
  2. Byplanlegging

Relevante artikler

  1. KULTUR

    Mariss Jansons er død: - Han var utrolig glad i musikerne og ville dem alltid det beste

  2. KULTUR

    Mariss Jansons var Oslos stjernedirigent i over 20 år. Men han forlot Norge som en trist mann.

  3. KULTUR

    Minneord om Mariss Jansons: «Han var en større dirigent enn vi helt fikk med oss i Norge»

  4. KULTUR

    Mener Filharmonien aldri tok noe oppgjør med sin egen krigshistorie

  5. DEBATT

    Ensembler i verdensklasse vansmekter på jakt etter gode prøve- og konsertlokaler

  6. KULTUR

    Her er Oslo-Filharmoniens nye stjerneskudd