Debatt

Grønne sølvpenger til de rikeste | Johnny Gimmestad

  • Johnny Gimmestad, styreleder, Etterstad Øst Borettslag

Ifølge Dagens Næringsliv representerer momsfritaket for en Tesla-modell alene, Tesla X, samlet en halv milliard kroner i avgiftslettelser fra statskassen, skriver innleggsforfatteren. Bildet, av en Tesla X, er fra et bilshow i Paris i 2016. REUTERS/Benoit Tessier

Vårt borettslag investerer 8,5 millioner kroner i å bytte oljefyring med jordvarme. Slik sparer vi Oslo-luften for utslipp, bidrar med 2 momsmillioner - og finansierer statlige avgiftskutt for fem hybrid-SUV-er i luksusklassen.

Debatt
Dette er et debattinnlegg. Meninger i teksten står for skribentens regning.

Ifølge Dagens Næringsliv representerer momsfritaket for en Tesla-modell alene, Tesla X, samlet en halv milliard kroner i avgiftslettelser fra statskassen, skriver innleggsforfatteren. Bildet, av en Tesla X, er fra et bilshow i Paris i 2016. REUTERS/Benoit Tessier

Myndighetenes vilje til å spandere store penger på miljøtiltak når stadig nye høyder. Det øses ut milliardbeløp i form av avgiftslettelser til elbiler og hybrider, til villavarmepumper og andre enøktiltak, landet rundt.

Felles for tiltakene er at de som har mest, får mest.

I en tid da mange politikere ivrer for å kutte i sykelønnen for folk flest ved å innføre en karensdag, ivrer mange av de samme politikerne for momsfritak, avgiftslettelser og andre subsidier på dyre biler, uavhengig av hvilken inntekt eieren har.

Og hemningene er få med hensyn til hvor store summer som flommer ut av stats- og kommunekasser på denne måten:

Mest til de dyreste

Ifølge Dagens Næringsliv representerer momsfritaket for en Tesla-modell alene, Tesla X, samlet en halv milliard kroner i avgiftslettelser fra statskassen. Med en pris på ca. 1 million sparer de heldige eierne dermed 250.000 kroner.

Prinsippet er enkelt: Jo dyrere bil, jo mer sparer du.

For de dyreste Tesla-modellene er det snakk om momskutt på over 400.000 kroner.

I tillegg kommer en bråte andre frynsegoder, som gratis bompassering, lading av strøm og offentlig parkeringsplass, som de ikke-subsidierte klasser dermed må bidra til.

Det samme prinsippet - de som har mest, skal få mest – gjelder også SUV-er av hybrid-typen. Altså svære, kostbare biler som går på batteri og ladestrøm helt til de må over på fossilt brensel.

Johnny Gimmestad. Anette Karlsen

I høst vedtok de folkevalgte å rive i avgiftslettelser i flere hundre tusen kroners-klassen også til en rekke slike doninger, selv om miljøeffekten mildt sagt er omstridt.

Ulik støtte til boliger

På samme måte er det med boliger.

Forsiktig anslått er den offentlige støtten til en eneboligeier for å gå over til fossilfri oppvarming 35.000 kroner. Andre, deriblant flere av våre ledende politikere, med adresse vest i hovedstaden, har greid å kare til seg adskillig mer.

Til sammenligning får andelseierne i vårt borettslag, med adresse Oslo øst, 7400 kroner i offentlig støtte pr. leilighet til samme formål. Altså rundt regnet en fjerdedel av hva en villaeier får.

Det blir resultatet når den samlede støtten fra ulike offentlige ordninger, med en samlet verdi på ca. 800.000 kroner fordeles på våre 108 leiligheter.

Hvis vi ser litt stort på det, går det an å si at to slike leiligheter, på ca. 70 kvadratmeter hver, tilsvarer en enebolig.

Les også

Ap vil kappe Tesla-støtte

Uansett viser tallene også da at det er forskjell på hva Jørgen Hattemaker og Kong Salomo får i offentlig støtte. Stor forskjell.

Og ikke har vi blokkbeboere for vane å slenge oss på en subsidiert elsykkel og fyke av gårde til nærmeste tennisbane, heller, når vi blir lei av å jakte på avgiftslettelser og statlige subsidier.

For de syklene var noen av byens rikeste og mest prominente borgere raskt ute med å grabbe til seg da våre rødgrønne Oslo-politikere lanserte ordningen rett etter kommunevalget.

Hvis noen husker det.


Få med deg debattene hos Aftenposten meninger på Facebook og Twitter.

  1. Les også

    Regjeringen freder elbil-moms til 2020

  2. Les også

    Aftenposten mener: Riktig at statlig elbil-fordel forsvinner

  3. Les også

    Regjeringen vil forby fossil fyringsolje fra 2020 – 100.000 husstander må kvitte seg med «miljømonsteret»

Les mer om

  1. Utslipp
  2. Skatter og avgifter

Relevante artikler

  1. POLITIKK

    Nå innfører Regjeringen «Tesla-avgift» for tunge elbiler

  2. NORGE

    Pokémon-jakten viser hvorfor veiprising kan bli svindyrt i Norge

  3. NORGE

    Stortinget betaler når egne representanter kjemper for gjenvalg

  4. ØKONOMI

    120 offentlige millioner ble investert i selskap med svindeletterlyst eier – pengene forsvant i udokumenterte betalinger og skatteparadiser

  5. A-MAGASINET

    Sigrid Vågeng har ikke angret ett sekund på at hun ble Nav-direktør

  6. A-MAGASINET

    Unnskyld, Ann-Lise! Hun har fått 500.000 i vederlag for en ødelagt barndom.