Debatt

Vi er alle frafalne, homofile og konvertitter | Yousef Bartho Assidiq

  • Yousef Bartho Assidiq
afp000448827_doc6cyzfr59y2qe4342p09-W6AC7fT8Ol.jpg

Dette handler ikke om religion eller kultur. Det handler om menneskeverd.

Debatt
Dette er et debattinnlegg. Meninger i teksten står for skribentens regning.

De siste dagene har Aftenposten satt lys på utfordringene ved å konvertere ut av islam. Prisen man må betale er hets, sjikane, trusler og utstøtelse. Kort og greit så må du være villig til å ofre alt.

For meg som konverterte til islam i 2009 er dette en kjent historie. Da jeg konverterte mistet jeg i en periode kontakten med foreldrene mine, vennene mine sluttet å svare på meldinger og på bussen ble jeg kalt en terrorist, ekstremist, landssviker og jeg fikk beskjed om å komme meg ut av landet deres – en gang til applaus fra en fullsatt buss. Da jeg skulle sykle hjem fra jobben en høstdag ble jeg forsøkt påkjørt av en bil med påfølgende SMS «synd vi bomma». I Norge!

Røyk ut mørkemennene

Samme historie kan vi høre fra skeive som nettopp har kommet ut av skapet – spesielt sårbart er det om man kommer fra et minoritetsmiljø der det er forbundet med tabu og skam.

Jeg vet med andre ord hvordan det føles å konvertere fra islam, jeg vet hvordan det er å komme ut av skapet som homofil og jeg vet hvordan det er å være en jente som ytrer seg offentlig og blir møtt med trusler om vold.

  • Les også: Fem grunner til at det er vanskelig for muslimer å forlate islam
    Hver gang vi tar opp disse spørsmålene gjør vi det adskilt og målet er å røyke ut mørkemennene og konfrontere dem direkte. I mitt tilfelle ble det lagt press på de antiislamske miljøene. Når det kommer til kvinner er det menn i maktposisjoner og alfahannen som blir utfordret. Vi ser oss blind på offeret og overgriperen og glemmer helt å snakke om årsaken og problemet.

Ikke bare det, men i enkelte tilfeller så gjør vi vondt verre ved å sette ulike minoriteter opp mot hverandre. Et eksempel på dette er å sette det skeive miljøet opp mot de religiøse miljøene der man peker på mørkemennene i hver leir. En av hovedutfordringene ved å fokusere utelukkende på offer og overgriper er at det er vanskelig å være presis nok. Intensjonen er å snakke om de 20-30 stykkene som står bak, men i beskrivelsen av dem drar man med seg deres omgangskrets, miljø og tilknytning. Plutselig er det en stor gruppe som føler seg mistenkeliggjort og anklaget. Det bidrar til ytterligere marginalisering, mer frustrasjon og at problemet vokser.

Det handler om menneskeverd

«Jeg som muslim kunne egentlig ikke brydd meg mindre om hva andre velger, så lenge jeg passer på å gi mine egne fremtidige barn en grundig opplæring — ikke bare i islam, men også kristendom, jødedom og vanlig folkeskikk. Dersom de skulle velge å forlate islam, vet jeg at jeg har gjort mitt beste. Til slutt er alt opp til Gud, for det er han som veileder. Hva andre voksne mennesker velger å gjøre, er helt og holdent opp til dem.» - Noor Darbs 19 år.

  • Det har vært en kraftig økning i muslimer med etnisk norsk bakgrunn. Les saken om etnisk norske som konverterer til islam gjennom kamerater
    I dette tilfelle som vi snakker om hets, sjikane, trusler og sosial utestengelse så har jeg tre konkrete forslag som kan snu fokuset vekk fra person og over mot selve problemet.
  1. Vi må se forbi de utsatte enkeltgruppene eller enkeltpersonene. Dette handler ikke om religion eller kultur. Det handler om grunnleggende prinsipper og menneskeverd. Rettigheter man har for seg selv, men også som man må forsvare ovenfor andre.
  2. Vi må tørre å si at i møte med hetsen er vi alle homofile, frafalne og konvertitter. Hvis ikke vi kan stå opp for hverandre, hvordan kan vi forvente at noen skal stå opp for oss?
  3. Vi trenger flere store og små symbolhandlinger. Fredens ring rundt synagogen og mannen som setter foten ned når naboen blir diskriminert. Vi har et moralsk ansvar ovenfor hverandre og vi bør ta det fremfor å lukke øynene og være lykkelig det ikke skjedde mot oss.

Les også

  1. Eksmuslimer i Norge forteller: Derfor bryter vi med islam

  2. Derfor er det vanskelig for muslimer å forlate islam

Les mer om

  1. Debatt