Debatt

Har dramatikeren fasiten, Rolfsen? | Mona Levin

  • Mona Levin
    Mona Levin
    Teateranmelder i Aftenposten

Assad Siddique (bildet) spiller hovedrollen i Krenket på Nationaltheateret. Foto: Monica Strømdahl

Jeg smålo i det jeg trodde var et kulturelt fellesskap, men oppnådde visst bare å krenke en filmskaper.

Debatt
Dette er et debattinnlegg. Meninger i teksten står for skribentens regning.

Ulrik Imtiaz Rolfsen har begått vranglesing av min Krenket-anmeldelse 2. september.

Han hevder at jeg har anmeldt publikum i Nationaltheatret, at jeg har kalt dem kunnskapsløse og at de reagerte «feil».

Han hevder videre at jeg mangler referanser til det multikulturelle Oslo, og fremfor alt at jeg tar feil i at Krenket ikke er like brennbart i dag som i 2012, da det ble spilt første gang. Dertil insinuerer han at jeg ikke synes rasisme- og religions- og terrordebatten er brennbar i 2019.

Det siste er latterlig. Jeg har brukt tiår av mitt liv til å bekjempe rasisme og antisemittisme.

Stammeidentitet

For å gå til det brennbare: Dagen etter premieren (og etter at jeg hadde sendt inn min anmeldelse) leste jeg et intervju med dramatikeren Ayad Akhtar i Klassekampen:

«Det er nå gått åtte år siden handlingen i stykket utspilte seg. 2011 var midt i Barack Obamas første presidentperiode og var, slik Akhtar ser det, fremdeles inne i en periode preget av 11. september. Vi er nå inne i en helt annen periode, påpeker han – noe som også preget mottagelsen av Krenket. Han mener derfor stykket er mindre kontroversielt i dag enn den gang. – Stykket artikulerte på en måte tribalisme i en sosial setting. Det viste at når de sosiale maskene tas av, så vender man tilbake til sin stammeidentitet. Nå vet vi at dette skjer i USA, og sikkert andre steder også.»

Aksepterer Rolfsen New York-dramatikeren Ayad Akhtars egne ord?

Hvis Rolfsen tar seg bryet med å lese et par av de andre anmeldelsene, VG, Scenekunst.no, Klassekampen, vil han se at de har omtrent samme innvendinger mot spillet som jeg har. Undertonene mangler, replikkene er ofte flate. Det er min jobb å vurdere slikt ut fra min erfaring.

Les også

Assad Siddique: – Jeg ville ikke være «pakistaneren». Jeg vil ikke alltid spille gangsteren.

Anmelder ikke publikum

Jeg anmelder aldri publikum, og jeg syntes det multikulturelle publikumet på premieren var en glede å se og at det oftere burde se slik ut. Det er integrasjon i praksis når forskjellige miljøer møtes i offentlige arenaer som teater.

Men i en levende kunstart som teater, er også publikumsreaksjonene en del av opplevelsen, og referansene er forskjellige i Oslo og New York.

Blant annet vet folk ingenting om jøder her, men ganske mye om muslimer. Jeg var overrasket over at salen var så taus da vertinnen serverte svin og alkohol: På scenen står en muslim og en jøde, for begge er svin forbudt, og muslimen skal heller ikke drikke alkohol.

Som jøde lar jeg meg more av slikt i teater, det ligger så mye opprør og konfliktstoff under. De sier mye om vilje til tilpasning, integrasjon og modernitet.

Det er dessuten min jobb som teateranmelder å påpeke hvilke poenger som går hjem. Hvorfor gikk de ikke hjem? Var folk redde for å le?

Hvorfor blir Rolfsen så opprørt?

Vet ikke Ulrik Imtiaz Rolfsen at jøder ikke spiser svin?

Vet han ikke at mange jøder med russiske og polske navn byttet til mer tyske eller amerikanske navn, slik pakistanske Amir i stykket bytter til det indiske Kapoor, for å bli mer spiselig i offentligheten?

Jeg smålo i det jeg trodde var et kulturelt fellesskap, men oppnådde visst bare å krenke en filmskaper.


  • Få med deg debattene hos Aftenposten meninger på Facebook og Twitter.

Les mer om

  1. Teater
  2. Kultur
  3. Teateranmeldelse
  4. Nationaltheatret

Relevante artikler

  1. DEBATT

    Jeg har brukt min soleklare ytringsrett som teateranmelder

  2. DEBATT

    Sitter Aftenpostens anmelder med fasiten på hva som er brennbart i 2019?

  3. DEBATT

    Dramatiker svarer anmelder: Forestillingen «Krenket» er mindre kontroversiell, men mer relevant

  4. KULTUR

    Anmeldelse av Krenket: «Fire venner møtes til en middag som går til helvete»

  5. DEBATT

    Ensembler i verdensklasse vansmekter på jakt etter gode prøve- og konsertlokaler

  6. DEBATT

    Hvor ble det av redaksjonen som forsikrer om at avsugning uten samtykke er voldtekt?