Debatt

«Tesla-skatt» i dag vil slå ut på familie-elbilene i morgen | Inger Elisabeth Sagedal

  • Inger Elisabeth Sagedal
    Kommunikasjonssjef, NAF

Regjeringen fører en uklok elbil-politikk.

Debatt
Dette er et debattinnlegg. Meninger i teksten står for skribentens regning.

Regjeringen vil skru opp avgiften på de største elbilene. Det er uklokt, vil skape usikkerhet og bremse den nødvendige utskiftningen av bilparken.

Uten en renere bilpark, når ikke Norge klimamålene som er satt av Stortinget. Da vil politikerne sannsynligvis gripe til nærmeste løsning, nemlig å skru opp avgiftene igjen. Regningen ender fort opp hos dem av oss som har en dieselbil i garasjen.

Regjeringen: Innfører «Tesla-skatt» for tunge elbiler

Stortinget har vedtatt et mål om at fra 2025 skal alle nye biler være nullutslipp. Derfor bør de gjøre det enkelt for folk å velge elbil – selv om de har behov for syv seter og hengerfeste.

Elbilene med lang rekkevidde har store, tunge batteripakker. En Opel Ampera-E, en liten familiebil med lang rekkevidde, veier for eksempel hele 1620 kilo. Den er på størrelse med en VW Golf – som veier kun 1268 kilo. Jo lengre rekkevidde og større bil, jo større og tyngre batterier.

«Tesla-skatten»: Vekker oppsikt også utenfor Norges grenser

Når flere store familie-elbiler med lang rekkevidde kommer på markedet, vil mange måtte betale denne nye avgiften dersom regjeringen får viljen sin. Ikke fordi bilen er luksuriøs, men fordi den er tung.

En ny elbil på veien i dag, ender opp som en elbil på bruktmarkedet. Nærmere 70 prosent av bilene er i dag dieselbiler. Når disse en gang skal byttes ut, vil det med stor sannsynlighet være med elbiler. Da er det en fordel at det er mange, ulike og gode elbiler i markedet.

Her kan du lese mer om «Tesla-skatten»:

Les mer om

  1. Statsbudsjettet
  2. Elbil