IKT er den nye oljen! | Sigve Brekke

  • Konsernsjef I Telenor
  • Sigve Brekke
Ved å bygge internett for alle, og ved å skape relevante og uunnværlige digitale tjenester, kan vi bidra til en bedre verden, skriver Sigve Brekke.

Når våre beste hoder frigjøres fra petroleumsnæringen, er det IKT-sektoren de bør sikte seg inn mot.

Debatt
Dette er et debattinnlegg. Meninger i teksten står for skribentens regning.

Den digitale revolusjonen startet med internett og fortsatte med smarttelefonen. Med mobilen har vi endret hvordan vi lever livet vårt. Med ny teknologi skal vi også klare å endre Telenor, Norge og verden.

Det er nesten ubegripelig, men det er ikke lenger enn ti år siden telefonen først og fremst ble brukt til samtaler. En tur med T-banen forteller oss at den tiden er forbi. Ugjenkallelig.

Det er stadig mindre dekning for å kalle det vi holder i hånden for telefon.

Vi må bli enda smartere

Telenor har vært en pådriver i denne revolusjonen. Gjennom raske mobilnett og løsninger tilpasset kundenes behov har vi muliggjort og tilrettelagt for dette i Norge og utlandet. Samtidig vet vi godt at det som brakte oss hit, ikke er det som vil bringe oss videre. Når telefonen er blitt smart, må vi bli enda smartere.

Mens tradisjonell norsk økonomi opplever stagnasjon, er knoppskytingen i full gang i det digitale Norge. Takket være selskaper som Telenor, Schibsted, Opera og DNB, men også en underskog av gründerbedrifter som Kahoot, Kubicam, Xeneta og Dirtybit.

Når telefonen er blitt smart, må vi bli enda smartere — Sigve Brekke

Når våre beste hoder frigjøres fra petroleumsnæringen, er det IKT-sektoren de bør sikte seg inn mot. Det vil være mitt budskap på Lerchendalkonferansen i Trondheim tirsdag, der jeg skal dele mine og Telenors visjoner om digitalisering som en motor for utvikling.

Den nye oljen

Telenors mål er å være en digital spydspiss og utvikle teknologi hjemme som vi tar med oss ut i verden. Vi står i dag for en femtedel av den norske tjenesteeksporten, og vi har troen på videre vekst. Vår viktigste oppgave er å ta i bruk kunnskap og innovasjon for å utvikle tjenester som folk vil ha, og som virksomheter og samfunnet trenger. Først da kan digitale tjenester bli den nye oljen.

Enkelte har i den senere tiden advart mot at digitaliseringen av samfunn vil gå på bekostning av arbeidsplasser og velferdsutvikling. I Telenor velger vi å tenke motsatt.

Ved å bygge internett for alle, og ved å skape relevante og uunnværlige digitale tjenester, kan vi bidra til en bedre verden.

Vi kan innta en nøkkelrolle i det grønne skiftet, gjennom å koble sensorer og styringssystemer til internett for å redusere strømforbruket. Vi kan sikre mennesker i land som Myanmar og Bangladesh tilgang til bank, helse og utdanning.

Vi lever stadig mer av livet vårt pålogget. For Telenor betyr det at vi i fremtiden skal spille en rolle i kundens digitale liv, også utover å tilby rask mobildata og gode abonnementer. Vår ambisjon er at våre mobilkunder også skal være våre viktigste brukere av digitale tjenester. Vi ser konturene av dette med egne tjenester som Appear.in, Capture og WowBox. Og dette er bare en sped begynnelse.

Avanserte digitale kunder

I Norge har vi noen av verdens mest avanserte digitale kunder, og hjemmemarkedet vårt er et attraktivt testlaboratorium for globale tjenester. Denne styrken skal Telenor bruke til å lede an i den digitale reisen. Vi har vært del av alle store teknologiskift siden telegrafen, og vil ta en lederrolle i det kommende digitale skiftet.

Få med deg og delta i debattene hos Aftenposten meninger på Facebook og Twitter


Onsdag 27. januar 2016 arrangerte Aftenposten en stor konferanse om teknologi og fremtidens arbeidmarked.

Som Aftenposten-abonnent kan du se opptak av konferansen lenger ned i denne artikkelen.

Slik var programmet:

Velkommen

Espen Egil Hansen sjefredaktør og adm. dir. i Aftenposten

Introduksjon Veslemøy Østrem, leder for økonomiredaksjonen i Aftenposten, og Joacim Lund, kommentator i Aftenposten, er dagens programledere

Future of work

Don Tapscott

The sharing economy and reorganization of work

Anna Felländer

Introduction — Future of business

Ved Veslemøy og Joacim

Future of health

Kathrine Myhre, adm. dir. Oslo Medtech

Future of education

Johan Brand, gründer og adm. dir. i Kahoot

Future of transportation

Carl Endresen, general manager for Uber Norge

Future of energy

Anders Bjartnes, redaktør i nettmagasinet Energi og Klima og for Norsk Klimastiftelses publikasjoner.

Jobs after Jobs

Fra Abelia, Daniel Ras-Vidal, innovasjonspolitisk seniorrådgiver og daglig leder i FIN

From pole position to reposition

Næringsminister Monica Mæland

New technology is not to be feared - old technology is

Jonas Gahr Støre, leder for Arbeiderpartiet

Leadership - Future of boardroom

Turid E. Solvang, adm. dir. i Norsk Institutt for Styremedlemmer

Digital talent in high demand

Mariëlle de Macker, adm. dir. for Group HR for Randstad Holding

Digital transformation - a new business logic?

Diego MacKee, Managing Partner Norway, Arthur D. Little

Panel talk

Veslemøy H. Østrem, Turid E. Solvang, Mariëlle de Macker og Diego MacKee

Intro og musikkinnslag

Maja Kjelstrup Ratkje

The anatomy of disruption

Tor Jakob Ramsøy, gründer og adm.dir. i Arundo Analytics.

What to do next?

Paul Chaffey, Gerd Kristiansen, Torgeir Waterhouse, Anita Krohn Traaseth, Silvija Seres og Daniel Ras-Vidal.

Fireside chat with Steve Wozniak

Slik var konferansen i tekst og bilder