Debatt

Bakstreverske holdninger til Vy | Eirik Seu Stokkmo

  • Eirik Seu Stokkmo
    Designer og partner, Metric

Konsernsjef i NSB Geir Isaksen (t.h.) og styreleder Dag Mejdell presenterte tirsdag nytt felles navn for NSB og Nettbuss. Berit Roald / NTB scanpix

I konkurranse med andre aktører er det merkevarebygging, ikke nostalgi, som vil være avgjørende.

Debatt
Dette er et debattinnlegg. Meninger i teksten står for skribentens regning.

NSB og Nettbuss har skiftet navn til VY og fremstår nå med et nytt visuelt uttrykk. Ikke uventet skaper det reaksjoner både i medier og blant folk.

Dette er helt naturlig, og det er i grunn positivt at merkevarer med denne typen offentlig interesse fremkaller debatt og diskusjon.

Merkevarer med lang historie, som attpåtil preger hverdagene våre, oppleves som felleseie. En skal derfor ikke forvente at en slik omveltning foregår smertefritt og uten kritikk.

Har sett lignende debatter før

Man kan videre være mer eller mindre enig i både de politiske beslutningene og strategien som er ført, så vel som det endelige resultatet. Vi så lignende debatter rundt lanseringene av Telenor, Posten/Bring og Equinor, for å nevne noen.

Jeg reagerer imidlertid på det jeg opplever som en bakstreversk holdning i mye av det jeg hittil har lest. I det den nye merkevaren lanseres, sørges det over minnet av den gode, gamle. Det snakkes om beløpet som brukes, det synses om kvaliteten på det nye navnet, og det snakkes om arven og historien i det gamle navnet.

Å tenke nytt er en forutsetning for fremtidig drift

Lite snakkes det imidlertid om at det er fattet en politisk beslutning om å konkurranseutsette de tjenestene NSB leverer og tidligere har vært alene om å levere.

Dette betyr en fundamental endring i selskapets premisser, og det å tenke nytt blir ikke et valg, men en forutsetning for fremtidig drift.

I en slik omstillingsprosess er det naturlig å se på merkevaren.

Transportpolitisk talsperson i Ap, Sverre Myrli uttaler seg i Aftenposten og ser ut til å fnyse av det han omtaler som «såkalt merkevarebygging». Flere andre politikere og talspersoner uttaler seg kritisk om det de tilsynelatende opplever som et sløseri.

Merkevarebygging og design er viktige verktøyer når en merkevare skal posisjonere seg i et konkurranseutsatt marked.

Hjelper å kommunisere de riktige verdiene

Selvsagt er innholdet i tilbudet og tjenestene det aller viktigste i møte med konkurrenter. Men en grundig jobb med merkevaren hjelper å kommunisere de riktige verdiene og hjelper å posisjonere en merkevare der den ønsker å være.

De fleste av oss er vant med å tenke slik om kommersielle merkevarer, både nasjonale og internasjonale. Når det gjelder de store, statlige (eller tidligere statlige) bedriftene, vekkes ofte andre følelser.

Men når en merkevare som NSB skal møte en fremtid i konkurranse med andre aktører, er det nettopp merkevarebygging, og ikke nostalgi, som vil være avgjørende.

  • Bakgrunn:
Les også

NSB og Nettbuss samles under nytt navn – det nye navnet er Vy

  • Det nye navnet og logoen til NSB engasjerer de reisende:
Les også

Ny NSB-logo: – Det er vanskelig å se hva som står her. Er det «VM»?

  • Her er et utvalg reaksjoner på sosiale medier:
Les også

«Når NSB blir til Vy, burde vi vel også revurdere «Norge», som er gammelmodig og ikke lenger særlig dekkende»

Følg og delta i debattene hos Aftenposten meninger på Facebook og Twitter

Les mer om

  1. Vy
  2. Kommunikasjon

Relevante artikler

  1. DEBATT

    Manglende kommunikasjon bidro til publikums Lambda-«sjokk»

  2. DEBATT

    Den politiske debatten om private aktører i velferdssamfunnet bør nyanseres

  3. KRONIKK

    Kronikk av skattedirektøren: Data er den nye råvaren. Hvordan skal vi forvalte den?

  4. KRONIKK

    Vage tullenavn på offentlige og private virksomheter florerer. De skal gjøre noe spesifikt med deg som forbruker

  5. DEBATT

    Dagligvarebransjen er et skjørt byggverk

  6. KULTUR

    Spotify-konkurranse gir plateselskap muligheten til å styre kontoen din. Det får Datatilsynet til å steile.