Debatt

Komplekse Netflix

  • Ben Mcpherson

Netflix ville nok gjerne bestilt en ny Twin Peaks. Det må de nemlig for å overleve.

Debatt
Dette er et debattinnlegg. Meninger i teksten står for skribentens regning.

I lørdagens Aftenposten spurte kulturredaktør Sarah Sørheim: «Hvis David Lynch hadde kommet med manus til en TV-serie som Twin Peaks i dag, finnes det et produksjonsmiljø som ville sagt ja?»

Svar: Det er komplisert.

Altfor ofte behandler TV-bransjen sitt publikum som en dum saueflokk, ute av stand til å vite hva de egentlig er ute etter fra kringkasteren. Alle rollefigurer i en faktabasert serie er «likendes», og selv i en banal storyline står episke ting på spill.

Ben McPherson.

Og så har vi Netflix — et glorifisert filmbibliotek, ja - men hovedsakelig TV, noe som en dag kan utradere all tradisjonell kringkasting.Netflix står nå for over en tredjedel av all internett-trafikk i Statene. På sitt verste styrer Netflix’ algoritmer seerne fra den ene lite oppbyggelige skjermopplevelsen til den neste. Likte du Cake Boss? Her er Kjolen som sier ja. Og så videre.

Men Netflix vet at det er et problem med saue-modellen: Seerne er ikke sauer, og liker ikke å bli behandlet som om de er en del av en hjernedød flokk.

De kjeder seg. De velger bort det de blir tilbudt. De begynner å se seg om andre steder. Individuelt sett er seerne intelligente. Kollektivt er de smartere enn noen kringkaster eller algoritme.

Se på Netflix’ bestillingsmodell. I motsetning til tradisjonelle kringkastere, trenger ikke Netflix å bestille noe overhodet om de ikke vil. De kan simpelthen fungere som en passiv bibliotekar, og levere elektroniske bokssett i mellomsjiktet til et publikum som forgår av kjedsomhet.

I stedet bestiller Netflix et lite antall dyre, risikable serier. House of Cards er ingen innlysende hit i en moderne TV-verden: Netflix ga regissør David Fincher et nivå av kreativ kontroll de fleste programskapere bare kan drømme om. Serien er filmet og klippet som en kinofilm, av filmregissører. Det er en kompleks story, og seerne må være årvåkent engasjerte hvis de skal skjønne hva som skjer. Rollefigurene er ikke likendes. Dette er ikke TV for sauer.

Heri ligger paradokset med Netflix:

Biblioteket er kanskje fullt av søppel-underholdning, men selskapet trenger de store, krevende seriene som House of Cards , og derfor må de ta utradisjonelle valg.

The Killing er tristere og mer dystert enn selv den originale Forbrydelsen . O range is the New Black har en lengre rolleliste med kvinnelige svarte skuespillere enn noe annet mainstream TV-show. Netflix hentet også inn komedien Arrested Development - høyt elsket da det kom på luften, men aldri mer enn et kultshow.

TV er en tosjiktsbransje i disse dager, noe Netflix reflekterer. Mange av TV-produksjonene er ræl, men i bransjen produserer et lite antall heldige programskapere underholdning på linje med det beste noensinne.

Svaret på Sørheims spørsmål er ja, Netflix ville nok gjerne bestilt en ny Twin Peaks . Det må de nemlig for å overleve.

Les også

  1. Mer av det samme

  2. Nå lanseres også NRK på Apple TV

  3. Netflix kan få hemmelig-funksjon

  4. Streaming er kongen på haugen

Les mer om

  1. Debatt
  2. TV