Debatt

Jeg opplevde mitt livs største mareritt i møte med boligmarkedet i Oslo | Attiq Sohail

  • Attiq Sohail, skribent og boligkjøper
At konsekvensen for min lille feil skal være et tap på en årslønn, er totalt hinsides, skriver innleggsforfatteren.

Dagens ordning med forpliktende bud etter noen tastetrykk på mobiltelefonen, bør endres.

Debatt
Dette er et debattinnlegg. Meninger i teksten står for skribentens regning.

Boligmarkedet i Oslo gir plass til mange grådige meglere som er totalt blottet for empati og styres kun av pengebegjær.

Boligene selges til urimelig høye priser. Førstegangskjøpere sliter med å komme på banen, og mange blir tvunget til å oppta store lån.

Jeg opplevde mitt livs største mareritt i møte med boligmarkedet i Oslo.

Bommet med en null

Prisantydningen på en leilighet i Oslo var 3 millioner kroner.

Jeg begynte forsiktig med mitt første bud på 2,5 millioner. Jeg gikk gradvis opp i budrunden.

Det kom et bud på 3 millioner. Jeg ønsket å gå videre med 3 millioner og 50.000 kroner. Jeg klarte ved en feil å skrive 3 millioner og 500.000 kroner.

Jeg fikk en telefon fra megler hos Nordvik & Partners, som snakket om at dette var et taktisk godt bud og at jeg skremte unna andre interessenter.

Det gikk fortsatt ikke opp for meg hva jeg hadde gjort.

Han frarådet ikke det høye, antatte budet.

I løpet av noen minutter ringer megleren meg tilbake og gratulerer med ny bolig.

Da gikk det opp for meg at jeg hadde bommet med en null, som skulle ha vært foran femtallet.

Jeg beklaget dypt for tabben min og sa at de kunne fortsette budrunden videre fra 3 millioner og 50.000 kroner.

Meglerne var ikke interessert i dette. Selger og megler ønsket ingen videre budrunde. De sa at avtalen er bindende, og at boligen nå var solgt til meg, punktum.

Attiq Sohail.

Alternativet var å betale for meglerutgifter og forsøke å selge leiligheten på nytt. Da skulle mellomlegget dekkes av meg.

Jeg ble slik presset inn i et hjørne til å bli en tvangskjøper av boligen.

Slike feil er menneskelige

Alle kan begå slike feil, og det er svært menneskelig.

Det gikk altfor fort i svingene. Jeg reparerte skaden fort. At konsekvensen for min lille feil skal være et tap på en årslønn, er totalt hinsides og nådeløst.

Uaktsomme feil gjøres daglig av oppegående og intelligente mennesker. Noen oppgir feil kontonummer, skriver en null for mye eller for lite på regninger.

Hvem er det som ikke har skrevet feil i SMS eller sendt SMS til feil person? Og hvem er det som ikke noen gang har fått feil utbetaling av lønn fra arbeidsgivere?

Slike feil er menneskelige, og det er dypt inhumant å straffe noen for dem.

Juridisk sett har både megler og selger retten på sin side, men det menneskelige aspektet glimrer med sitt fravær

Jeg hadde aldri hatt samvittighet til å tjene penger på andres skrive- eller slurvefeil. Det er en ufyselig måte å tjene penger på og er like kynisk og kaldblodig som å stjele eller rane.

Hva slags verden lever vi i? Dette hører ikke hjemme i et sivilisert samfunn som Norge. Lover og regler bør følges til punkt og prikke, men vi må ikke utnytte mennesker og henge dem ut etter små feil.

Ordningen bør endres

Dagens ordning med forpliktende bud etter noen tastetrykk på mobiltelefonen, bør endres.

Vi snakker om store penger.

Forpliktelse bør inntre etter signering av kontrakten, slik ordningen er i Sverige. Om ikke det, bør man i hvert fall innføre obligatorisk tasting av beløp med bokstaver, og ikke tall.

Juridisk sett har både megler og selger retten på sin side, men det menneskelige aspektet glimrer med sitt fravær.


Her svarer Nordvik & Partners på innlegget: Det finnes ingen angrepille ved salg eller kjøp av bolig


Få med deg debattene hos Aftenposten meninger på Facebook og Twitter.

Nyhetsbrev Vil du ha tips om ukens beste debatter?

Les mer om

  1. Boligmarkedet
  2. Oslo
  3. Bolig
  4. Eiendomsmeglere