UDI er opptatt av kvalitet, men feil kan skje | Frode Forfang

Selv om det ikke ser s√• heldig ut for UDI n√•r vi snur, er det likevel langt bedre at vi gj√łr det n√•r vi ser at det er det riktigste, fremfor √• tviholde p√• at vi hadde rett, skriver Frode Forfang (bildet).

Hovedbildet er at saksbehandlingen holder en tilfredsstillende kvalitet.

Dette er et debattinnlegg. Eventuelle meninger i teksten st√•r for skribentens regning. Hvis du √łnsker √• delta i debatten, kan du lese hvordan her.

Aftenposten har de siste månedene hatt tre oppslag om enkeltsaker der UDI har omgjort vedtaket i to av dem etter at avisen har tatt opp saken.

Jeg forst√•r at det kan etterlates et inntrykk av at tilfeldigheter og medieoppslag avgj√łr utfallet av sakene, og at det svikter i kvaliteten i saksbehandlingen.

Les også

Skulle kastes ut av Norge: UDI mente Mahsa kunne ha kontakt med datteren (6 mnd.) via internett

Felles for de aktuelle sakene er, som Aftenpostens Andreas Slettholm er inne på i sin kommentar, et svært strengt regelverk og situasjoner der hovedregelen tilsier avslag eller utvisning.

Samtidig √•pnes det for skj√łnnsmessig √• vurdere unntak etter det loven omtaler som ¬ęsterke menneskelige hensyn¬Ľ.

Dette er ekstra krevende saker, og feil kan forekomme.

Ofte er det heller ikke snakk om direkte feil, fordi regelverket kan åpne for begge utfall etter en vurdering av de konkrete omstendighetene.

Er vedtaket negativt, vil det vanligvis påklages. Da vil UDI se på saken på nytt. Hvis vi opprettholder vedtaket, vil Utlendingsnemnda foreta en egen, uavhengig vurdering av saken.

Jevnlige kvalitetsmålinger

UDI er opptatt av kvaliteten i saksbehandlingen. Som ett av flere tiltak i kvalitetsarbeidet gjennomf√łrer vi √•rlige m√•linger, basert p√• fastsatte kvalitetsstandarder, av utvalgte sakstyper. Disse er stikkpr√łvebasert og innenfor omr√•der hvor vi antar det er √łkt risiko for ulike avvik.

Hovedbildet er at saksbehandlingen holder en tilfredsstillende kvalitet, men at det hele tiden finnes områder som må forbedres, for eksempel gjennom endring av rutiner eller retningslinjer, opplæringstiltak eller annet.

Vi er opptatt av en intern kultur der feil synliggj√łres slik at vi kan gj√łre forbedringer.

Rapportene fra kvalitetsmålingene er selvkritiske i formen og er åpne for offentlig innsyn.

For noen år siden fikk systemet vårt for kvalitetsmålinger en egen pris, utdelt av finansministeren.

Standardiserte formuleringer

I flere av oppslagene har Aftenposten fokusert på uheldige begrunnelser i vedtakene.

Les også

Hun er f√łdt og oppvokst i Norge: UDI vurderte at hun ikke hadde ¬ęs√¶rlig tilknytning til Norge¬Ľ

Som regel har disse formuleringene ikke hatt avgj√łrende betydning, men vi skal se n√¶rmere p√• hvordan vi formulerer oss, spesielt i saker som ber√łrer barn.

Det er riktig som det ofte antydes, at vi bruker en del standardiserte formuleringer i vedtakene våre.

I en virksomhet som fatter over 90.000 vedtak i året, er det et viktig bidrag til effektiv drift.

Alle formuleringer er selvsagt ikke standardiserte, men når slike skal brukes, ligger mye av vurderingene i å velge riktige standardformuleringer.

Det er naturlig nok ikke tilfeldig hvilke saker som tas opp av mediene. Dessuten er det opplagt sunt å bli sett i kortene.

Selv om det ikke ser s√• heldig ut for UDI n√•r vi snur, er det likevel langt bedre at vi gj√łr det n√•r vi ser at det er det riktigste, fremfor √• tviholde p√• at vi hadde rett.