Debatt

Takk for alt, Underwater pub! | Victoria Bomann-Larsen

  • Victoria Bomann-Larsen
    operaregissør

Operasangeren Birgitte Christensen opptrer på Underwater pub i 1997 (Arkivfoto). Aaserud, Sophie / NTB Scanpix

Det er en kulturinstitusjon som nå må legge ned, og Oslos operamiljø blir fattigere.

Debatt
Dette er et debattinnlegg. Meninger i teksten står for skribentens regning.

Da jeg flyttet til Oslo i 1998, ble jeg tatt med ut på en spesiell pub, en «operapub». Det hadde jeg ikke hørt om før, selv om denne hadde eksistert i flere år allerede.

Hver tirsdag og torsdag siden 1993 har man kunnet høre operaarier fremført av profesjonelle sangere og pianister gratis på Underwater pub på St. Hanshaugen.

Første fremføringserfaring

Snart er det slutt. Et bystyrevedtak om innskrenkede åpningstider gjør inntjeningen på Underwater for lav til å kunne opprettholde dette enestående musikktilbudet.

Her har Operaens solister stukket innom etter forestilling og gitt publikum en arie eller to, og her har utallige pubgjester fått sitt første møte med opera, skriver Victoria Bomann-Larsen. (Foto hentet fra Instagram etter avtale med Ida Barlaug) Ida Barlaug

Her har operastudenter kunnet prøve ut repertoar sammen med profesjonelle, etablerte sangere. Her har unge talenter som nå reiser Europa rundt som ettertraktede operasangere, fått sin første fremføringserfaring.

Begeistring, kunnskap og stahet

Her har Operaens solister stukket innom etter forestilling og gitt publikum en arie eller to, og her har utallige pubgjester fått sitt første møte med opera.

Olav Aamodt har med utrettelig begeistring, kunnskap og stahet vært trofast mot sin sangerstab, sitt publikum og sitt ønske om å spre opera til folket. Det er en kulturinstitusjon som nå må legge ned, og Oslos operamiljø blir fattigere.

Tusen takk for alle kvelder som har fått vinger på Underwater!

  • Følg og delta i debattene hos Aftenposten meninger på Facebook og Twitter

Relevante artikler

  1. BYLIV

    Operapub gjenoppstår i Oslo

  2. OSLOBY

    Slutt for populær operapub etter 25 år. – Det er nesten så jeg begynner å grine

  3. KULTUR

    Operasangerne frykter rasering av rettigheter - sender bekymringsbrev til kulturministeren

  4. KULTUR

    Operaguiden, del 3: Hvorfor kan vi ikke bare spille opera som i gamle dager?

  5. KOMMENTAR

    Maren Ørstavik: «Norge er en kunstnerisk mellomstasjon. Hvordan kom vi dit?»

  6. KRONIKK

    Hvorfor skriver ikke norsk presse mer om opera?