Debatt

Tanker etter massakren i Orlando: De syndige | Espen Ottosen

Foto: Paal Audestad

Det er meningsløst å tenke at staten skal straffe all synd og umoral.

Debatt
Dette er et debattinnlegg. Meninger i teksten står for skribentens regning.

49 mennesker ble drept og 52 mennesker skadet da en nattklubb for homofile i Orlando i USA ble angrepet. Jeg mener massakren var avskyelig og dypt forkastelig.

«Gud hater homser»

I etterkant har angrepet fått noe støtte. «Er du trist fordi 50 pedofile ble drept i dag? Nei. Jeg synes det er fantastisk! Det hjelper samfunnet. Jeg mener Orlando, Florida er et tryggere sted i kveld» uttalte Roger Jimenez, pastor i en baptistmenighet, i en preken.

Den beryktede menigheten Westboro Baptist Church slår stadig fast at «Gud hater homser» og hevdet at Gud sendte skytteren.

Slike uttalelser gjør meg skamfull. Jeg mener merkelappene «baptist» og «kirke» er villedende. Det er ubehagelig når slike eksempler brukes for å «bevise» at også noen kristne menigheter støtter vold mot minoriteter.

Dødsstraff for homofili

Enkelte bibeltekster slår fast at homofile handlinger bør straffes med døden. Er det ikke derfor forståelig hvis kristne vil kriminalisere homofili?

Svaret er nei. For det første finner vi de aktuelle tekstene i Moseloven – som også taler om dødsstraff for arbeid på sabbaten (2 Mos 31,15), utroskap (3 Mos 20,10) og gudsbespottelse (3 Mos 26,16). En svært tilfeldig bibelbruk ligger til grunn når bare homofile blir angrepet.

Før og etter Jesus

Mer fundamentalt er det at Moselovens straffebestemmelser ikke gjelder etter at Jesus kom til vår jord. Som kjent hindret Jesus steining av en kvinne som hadde begått utroskap (Joh 8,1-11).

For de aller fleste kristne – protestanter som katolikker – er det således utenkelig å ta til orde for at all umoral skal forbys eller straffes.

Derfor er det også uproblematisk at kristne (eller muslimer) har en annen moral enn sekulære nordmenn – om det gjelder banning, alkoholbruk, sex før ekteskapet, homofili eller abort.

I et mangfoldig samfunn tenker vi forskjellig om rett og galt på mange områder. Så lenge vi aksepterer den enkeltes rett til å følge sin egen moral, innenfor norsk lov, kan vi leve med et slikt mangfold.

Alle er skyldige

«Jeg forstår ikke hvorfor homofile, ifølge Paulus, fortjener å dø», skrev en anonym jente nylig i Aftenposten (2/6). Jeg tipper at hun hadde bibelverset Romerbrevet 1,32 i tankene.

Etter at en rekke eksempler på synd og umoral trekkes frem, konkluderer Paulus slik: «De kjenner godt til Guds rettferdige dom, at de som gjør slikt, fortjener døden».

Noen er rystet over at Paulus mener at «syndens lønn er døden» (Rom 6,23). Men det er viktig å forstå at ordene hans gjelder for enhver synd. Jeg blir også rammet. Kristne tenker at vi alle er skyldige for Gud – fordi vi daglig synder i tanker, ord og gjerninger – og således fortjener døden.

Det handler om Gud - ikke staten

Paulus snakker altså ikke om hvilke handlinger som fortjener dødsstraff. Dette handler om møtet med Gud, ikke staten. Tankegangen er at den som ikke er tilgitt på den ytterste dag, vil møte den evige død.

Derfor skal kristne forkynne omvendelsens viktighet og nådens mulighet – ikke spre hat. En kristen tenker at alle mennesker tilhører gruppen «de syndige». Spørsmålet er om vi også er tilgitte syndere.

Twitter: @eottosen

Få med deg debattene hos Aftenposten meninger på Facebook og Twitter

Lyst til å skrive ? Les denne først: Seks tips til en Aftenposten-debattant

Les mer om

  1. Spaltist Espen Ottosen
  2. Westboro Baptist Church
  3. Orlando-terroren
  4. Religion

Spaltist Espen Ottosen

  1. DEBATT

    Regnbueflaggene kan tåkelegge politisk uenighet

  2. KOMMENTAR

    Vi bør ikke internere alle i kommentarfeltet til document.no - selv om Behring Breivik var aktiv der | Espen Ottosen

  3. DEBATT

    Det er faktisk lettere å rope på barnehageforbud enn omskjæringsforbud

  4. DEBATT

    Hva skal vi egentlig med en kirke som begrunner sin etikk ut fra hva folk flest gjør? For eksempel aksept av samboerskap.

  5. DEBATT

    Jeg er en konservativ kristen. Av og til lurer jeg på om jeg er norsk nok.

  6. DEBATT

    «Det er ubegripelig at norske politikere vil tilby kunstig befruktning til enslige»