Debatt

Fem museumsdirektører: Helårsbåt til Bygdøy er grønn politikk i praksis

  • Guri Hjeltnes
  • Martin Biehl
  • Geir Kløver
  • Olav Aaraas
  • Håkon Glørstad
Det bør være en overkommelig oppgave for Ruter å få plass en fast rutegående båtforbindelse til Bygdøy, i første omgang gjerne gjennom en ny driftsavtale med Bygdøyfergene, skriver artikkelforfatterne.

Vil byrådet ta initiativ til at det raskt iverksettes tiltak for etablering av en fast rutegående båtforbindelse fra Oslo sentrum til Bygdøy?

Debatt
Dette er et debattinnlegg. Meninger i teksten står for skribentens regning.

På Bygdøy-halvøya ligger Oslos og Norges største konsentrasjon av museer. Bygdøys syv museer har appell til et helt verdenspublikum. Museene har årlig mer enn én million besøkende. Ingen norske museer eller museumsklynger er i nærheten av å oppnå tilsvarende tall. Samtlige museer hadde økning i besøkstallene i 2015.

Transporten er vårt største problem

Bygdøymuseenes største utfordring er transport— og trafikkproblemene. Hoveddelen av trafikken til museene går over hovedveinettet. Her kjører turistbusser, privatbiler og rutebussen (linje 30).

En mindre del av de besøkende kommer med Bygdøyfergen fra Rådhusbrygga til Bygdøynes. Etter at samarbeidet mellom Ruter og AS Bygdøyfergene ble avsluttet i 2014 har Ruter ingen ordinær rutegående båttrafikk fra Oslo sentrum til Bygdøy.

Trafikkork

Veiene ut til Bygdøy er ikke dimensjonert for den omfattende sommertrafikken. Det er ofte kork ved viktige knutepunkter, og lokalbefolkningen opplever tidvis at barnas skolevei er utrygg.

Problemet forsterker seg på dager med cruiseanløp, hvor et stort antall besøkende i løpet av noen få korte timer skal bringes med buss til Bygdøys ulike museumsdestinasjoner. I sommersesongen utgjør i tillegg trafikken til badestedene en meget stor belastning på veinettet.

Helårstilbud

  • Det mest effektive tiltaket for bedring av situasjonen vil være at langt mer av trafikken til museene og badestedene tas sjøveien. Den private Bygdøyfergen er et godt tilbud til sommerturister.
  • For at sjøveien som alternativ skal kunne monne, er det nødvendig med et helårs rutebåttilbud, med større kapasitet, hyppige avganger og flere destinasjoner.
  • Det er også ønskelig med effektive shuttlebussløsninger fra Dronningen/Bygdøynes til Folkemuseet, Vikingskipshuset og Holocaustsenteret.
  • El-drevne shuttlebusser og el-drevne båter kan gjøre dette til en svært miljøvennlig løsning.
  • En fast rutegående båtforbindelse fra Sørenga via Operaen, Rådhusbrygga og Tjuvholmen til Dronningen, Bygdøynes, Huk og Bygdøy Sjøbad vil være et fantastisk tilbud til Oslos befolkning og byens mange turister.
  • Et slikt tilbud vil redusere den veibaserte trafikken gjennom Oslo sentrum/vest, og på denne måte også representere et viktig bidrag i det overordnede arbeidet med begrensning av miljøbelastningene i Oslo by.

Tidsbesparende

Ruters nye langtidsstrategi «M2016» ble presentert sommeren 2015. Om båttilbudet sier Ruter at det «Skal betjene områder på tvers, der sjøveien er tidsbesparende». Båtforbindelsen Oslo sentrum-Bygdøy er likevel ikke omtalt.

Båtruten til Bygdøy er ikke konsesjonsbelagt. Det bør være en overkommelig oppgave for Ruter å få plass en fast rutegående båtforbindelse til Bygdøy, i første omgang gjerne gjennom en ny driftsavtale med Bygdøyfergene. Omfanget av tilbudet vil så gradvis kunne bygges ut over tid.

En gavepakke til Oslos nye byråd

Spørsmålene til Ruter kan også rettes til Oslos nye byråd. I byrådets politiske plattform er reduksjon av klimautslipp og økt satsing på kollektivtrafikk svært sentrale punkter.

Fast båtforbindelse til Bygdøy kan her være en gavepakke til Oslos byråd.

Vårt spørsmål til byrådet og til byråd for miljø og samferdsel, Lan Marie Ngyen Berg, er derfor: «Vil byrådet ta initiativ til at det raskt iverksettes tiltak for etablering av en fast rutegående båtforbindelse fra Oslo sentrum til Bygdøy?»

Håkon Glørstad, museumsdirektør, Kulturhistorisk museum/Vikingskipshuset

Olav Aaraas, museumsdirektør, Norsk Folkemuseum/Norsk Maritimt Museum

Geir Kløver, museumsdirektør, Frammuseet

Martin Biehl, museumsdirektør, Kon-Tiki Museet

Guri Hjeltnes, direktør, Senter for studier av Holocaust og livssynsminoriteter


Få med deg debattene hos Aftenposten meninger på Facebook og Twitter

Lyst til å skrive ? Les denne først:

Les også

  1. Seks tips til en Aftenposten-debattant

Les mer om

  1. Debatt
  2. Oslo