Debatt

Noen tror journalistenes partipreferanser former mediebildet. Men det er DU som bestemmer | Anki Gerhardsen

  • Anki Gerhardsen, teaterkritiker og journalist

Der redaktørene tidligere snakket om «samfunnsoppdraget» og «opplysning» også utenom festtalene, snakker de nå om «betalingsvilje», skriver Anki Gerhardsen. Foto: e-mail

Klikk på meg, vær så snill!

Debatt
Dette er et debattinnlegg. Meninger i teksten står for skribentens regning.

For et par uker siden kom den årlige medieundersøkelsen – den som forteller hvem norske pressefolk egentlig er.

Som alltid konkluderer den med at journalister er rødere enn befolkningen for øvrig, og som alltid genererer den opplysningen frustrerte debattinnlegg med klager over venstretung, politisk korrekthet.

Journalistene får kjeft fordi de ikke liker Frp og fordi de synes så synd på flyktninger.

Det går godt an å diskutere hva som da skjer med den kildekritiske sansen, men det er ikke lenger der skoen trykker hardest.

Nå er det maktforskyvningen som former allmennpressen, og det er du som er sjefen.

Vite hva som selger

Før fylte inntekter fra annonsesalg mesteparten av avisenes pengepung. Betaling fra leserne sto for resten.

Anki Gerhardsen. Foto: PRIVAT

Nå er annonsesalget i fritt fall, og leserne er vant til at medieverden på nett er gratis.

For å overleve må avisene få deg til å ville kjøpe igjen, og da gjelder det å vite hva som selger.

Hver gang du kjøper en artikkel eller logger inn som abonnent på en nettutgave, registrerer et finstilt apparat nøyaktig hva du leser og nøyaktig hvor lenge du leser.

Schibsted kaller verktøyet SPID, Amedia kaller det aID.

Amedia eier mer enn 70 norske aviser, og aID gir dem muligheten til å kartlegge nordmenns preferanser ned på detaljnivå.

Hver eneste artikkel, hver eneste kommentar, hver eneste reportasje: aID vet hvor mange som klikket seg inn.

Der redaktørene tidligere snakket om «samfunnsoppdraget» og «opplysning» også utenom festtalene, snakker de nå om «betalingsvilje».

Der redaktørene tidligere snakket om «samfunnsoppdraget» og «opplysning» også utenom festtalene, snakker de nå om «betalingsvilje»

Før i tiden ble de irriterte hvis folk fra markedsavdelingen mente noe som helst om journalistikken. Børs og katedral skulle ikke snakke sammen.

Nå er Boston Consulting Group til stede på redaksjonenes morgenmøter.

Kulturstoff er dårlig butikk

Frp, som journalistene altså ikke liker, vil nok si at det er en helt riktig arbeidsmetode.

Markedet skal bestemme.

Hvis ingen vil betale for å lese kritikk av aID og SPID og teknologiens makt, ja, så skal det vel heller ikke publiseres.

Og hva hvis ingen vil betale for kulturstoff? Eller kunstkritikk? aID sier nemlig at kulturstoff er dårlig butikk.

Og kunstkritikken? Latterlig dårlig butikk.

Eller som en redaktør jeg kjenner formulerte det: Hvorfor skal jeg betale en kritiker for å skrive noe ingen vil betale for å lese?

Men hvis du lurer på hvorfor du vet alt om svingningene i boligmarkedet, så kan det hende det er fordi aID sier at det er få saker som genererer så mye trafikk og betalingsvilje som nettopp saker om boligmarkedet.

Og bare vent; snart kommer lokalt næringsliv til å fylle mange flere spaltemeter i en avis nær deg.

Allmenndannelsen pulveriseres

Brukerstyrt. Det er begrepet som skal forme journalistene heretter – røde som blå.

Hvis du ikke aktivt ber om kunnskap om alt du ikke visste at du trengte å vite, ja så forsvinner det fra mediene.

Og parallelt pulveriseres allmenndannelsen i befolkningen.

Hvis innsikt i den kompliserte verden og alt som gjør oss til opplyste og reflekterte mennesker ikke lenger selger; hva slags nasjon blir vi da?

Se det for deg: Hvis kommunestyrestoff ikke selger (og det selger ganske dårlig), hvis tolkninger og diskusjoner om kunsten og kulturens ytringer ikke selger, ja, hvis innsikt i den kompliserte verden og alt som gjør oss til opplyste og reflekterte mennesker ikke lenger selger; hva slags nasjon blir vi da?

Eller sagt på en annen måte: Hva er egentlig forskjellen på pressens samfunnsoppdrag og en hvilken som helst annen butikk?


På Twitter: @Anki_Ger

Få med deg debattene hos Aftenposten meninger på Facebook og Twitter.


Opptatt av mediekritikk? Da vil vi anbefale deg å følge med på spalten vår, Medierevisjonen. Her er et lite utvalg:

Les mer om

  1. Medierevisjonen

Flere artikler

  1. DEBATT
    Publisert:

    Kultur-Norge forandres dramatisk. Samtidig forvitrer kulturjournalistikken.

  2. DEBATT
    Publisert:

    NRKs distriktssendinger på radio er tomhet satt i system

  3. DEBATT
    Publisert:

    Mediebransjen er i alvorlig krise, men journalistutdanningene later som ingenting | Anki Gerhardsen

  4. DEBATT
    Publisert:

    Falsk balanse svekker Hillary Clinton – og pressen | Gjermund Stenberg Eriksen

  5. DEBATT
    Publisert:

    Mediekritikk preller av som vann på gåsa

  6. DEBATT
    Publisert:

    «Mange stoler ikke lenger på de brede hovedstrøms-mediene»