Debatt

Har arbeidsgiveres menneskesyn endret seg til det verre? | Anne-Kjersti Langefoss

Det eneste jeg ber om, er at alle jobbsøkere skal bli behandlet med respekt.

Bak hver søknad er det et menneske. Hver gang de trykker send etter å ha gjort seg ferdig, stiger håpet. Kanskje det denne gang er min tur. Og for hver gang den store stillheten inntrer, reduseres selvtilliten med en brøkdel, skriver artikkelforfatteren. Crestock (Illustrasjonsfoto)

  • Anne-kjersti Langefoss

Som karrièreveileder møter jeg daglig arbeidssøkende mennesker som forteller det samme: «Jeg søker den ene jobben etter den andre, og det vanskeligste er ofte ikke det at jeg ikke får jobben. Nei, det som er tyngst å bære, er at jeg ikke hører noe».

De heldigste kan fortelle at de etter at de har sendt søknaden, får en standard e-post som bekrefter at søknaden er mottatt. Og dette er de få heldige.

De langt fleste kan fortelle at de ikke hører noe som helst. Ikke etter at søknaden er sendt, og ikke når arbeidsgiver har ansatt en annen enn dem i stillingen.

Derfor stiller jeg spørsmålet om arbeidsgivers menneskesyn har endret seg til det verre.

Bak hver søknad er et menneske

Jeg hører allerede arbeidsgivernes argument: Hva skal vi gjøre? Vi får hundrevis av søknader til hver stilling vi utlyser. Vi rekker ikke over alt.

Mitt svar er at bak hver søknad er det et menneske som legger sjelen sin i å skrive en søknad som gjør dem interessante som kandidat til stillingen.

Hver gang de trykker send etter å ha gjort seg ferdig, stiger håpet. Kanskje det denne gang er min tur. Tenkt om jeg i hvert fall kunne bli invitert til et jobbintervju.

Anne-Kjersti Langefoss. Privat

Og for hver gang den store stillheten inntrer, reduseres selvtilliten med en brøkdel.Når jeg møter jobbsøkerne, har de ofte opplevd dette så mange ganger at de har mistet all tro på seg selv og alt håp om en jobb.

Få tilbake selvrespekten

Jobb nummer én for oss som er karrièreveiledere, blir da å forsøke å gi dem tilbake noe av den selvrespekten de er blitt frarøvet ved å bli behandlet så respektløst.

Gi dem håp om en jobb og tro på at de er gode nok som arbeidstagere i dagens jobbmarked.

Ofte byr denne jobben på store utfordringer, noen ganger må vi gi opp. Det er gått for lang tid siden jobbsøkeren er blitt møtt med respekt og interesse.

De har mistet troen på en fremtidig jobb. Noen av disse ender opp i gruppen uføre.

Flere har byttet til norskklingende navn

Nå har jeg ikke engang begynt å si noe om jobbsøkere med annen etnisk bakgrunn enn norsk.

Jeg har jobbet med karrièreveiledning i mer enn tre år og samarbeidet med mange jobbsøkere med utenlandsk opprinnelse.

Bare én gang har jeg opplevd at en person med annen etnisk bakgrunn ble innkalt til et intervju etter å ha fulgt vanlige og formelle søkeprosesser.

Han hadde svært relevant utdanning og arbeidserfaring, utdanningen hans var NOKUT-godkjent, men det var først etter at jeg ringte og snakket varmt for ham at søknaden ble plukket ut av nei-bunken, og han ble innkalt til intervju.

Det var først etter at jeg ringte og snakket varmt for ham at søknaden ble plukket ut av nei-bunken, og han ble innkalt til intervju

Nesten ett år senere, og lenge etter at jeg hadde glemt hele saken, kom mannen innom jobben min for å takke meg. Han var i fast jobb og stortrivdes.

Takke meg for hva, tenkte jeg – en telefon der jeg gjentok det som sto i CV-en og søknaden, men formidlet fra en person med et norsk navn og på et plettfritt norsk.

Selv om han var glad, ble jeg bare trist.

Etter at han og jeg hadde jobbet sammen, hadde jeg samarbeidet med utallige andre i samme situasjon som ham, og ingen hadde lykkes.

Jeg har til og med veiledet flere som har byttet navn til noe norskklingende. Som har opplevd dette som en nødvendighet, men en følelsesmessig fallitterklæring.

Alt med et håp om å bli vurdert som interessant jobbsøker.

Alle skal behandles med respekt

Jeg sier ikke at alle jeg veileder bør få tilbud om jobb ved første forsøk. Jeg aksepterer at mange må søke mange ganger før de lykkes.

Det eneste jeg ber om, er at alle skal bli behandlet med respekt.

Sørg for at alle jobbsøkere får et svar på at søknaden er mottatt, og, sørg i tillegg for at de får beskjed om at stillingen er besatt av en annen.

Dette er et minstekrav i en human jobbsøkerprosess som viser at arbeidsgiver har respekt for den enkelte jobbsøker.

Når arbeidsgiver sier «Vi har ikke tid! Det er altfor mange søkere til hver stilling», svarer jeg at dette er det rene tøv. I vår elektroniske verden er slike ordninger kun ett tastetrykk unna, så bare få det gjort!


Få med deg debattene hos Aftenposten meninger på Facebook og Twitter.

Lese mer om det å søke jobb? Her er noen forslag fra oss:

  1. Les også

    9400 flere ledige på ett år, men i noen fylker er ledigheten på vei ned

  2. Les også

    Studenter som kjemper om sommerjobber kan minne om et bikkjeslagsmål

  3. Les også

    Vi ansetter helst stadig yngre talenter, men vi må huske at voksne også er lovende

  4. Les også

    Ber jobb­søkere gjøre jobben skikkelig

  5. Les også

    700 søkere til fem jobber på biblioteket

  6. Les også

    7 tips til deg som har mistet jobben

Les mer om

  1. Debatt
  2. Arbeidsliv

Relevante artikler

  1. ØKONOMI

    Slik knekker du jobbsøkerkoden

  2. KARRIERE

    Elleve feil du gjør når du søker jobb

  3. ØKONOMI

    Jobbekspertene: Får jeg jobben eller ikke? Hvor lenge må jeg vente på et svar?

  4. SID

    Vi bør innføre anonyme jobbsøknader | Kristoffer Bjordal.

  5. KARRIERE

    Tolv tips voksne jobbsøkere bør kjenne til: Etter 380 jobbsøknader fikk Britt Forsmann (53) endelig jobb.

  6. SID

    Jeg var bedre kvalifisert, men han var etnisk norsk - og fikk jobben