Debatt

Festivalsjefen svarer på kritikken: Oslo Pride har sponsorer med skeivt engasjement | Fredrik Dreyer

  • Fredrik Dreyer
    Festivalsjef for Oslo Pride
Vi kjemper for en fremtid hvor vi skeive skal føle oss trygge nok til å være oss selv, skriver festivalsjef Fredrik Dreyer. Bildet er fra en tidligere parade i Oslo.

For å støtte de frivillige er vi helt nødt til å ha samarbeidspartnere.

Debatt
Dette er et debattinnlegg. Meninger i teksten står for skribentens regning.

Oslo Pride er fest og protest. Vi vet at ikke alle aktører er med på protesten! Det er derfor en viktig og riktig debatt Erland Bakke tar opp i sitt innlegg i torsdagens Aftenposten, men han skjærer litt for mange over samme kam når han skriver at «politikere og bedrifter bruker homosaken til egen vinning».

Oslo Pride er en ikke-kommersiell og frivillig drevet festival. Hundrevis av ildsjeler muliggjør en fantastisk dugnadsfestival, som er gratis og åpen for alle. For å støtte de frivillige er vi helt nødt til å ha samarbeidspartnere, i det offentlige, i befolkningen og i næringslivet.

Mange kjenner ikke historien

Skeives rettigheter har endret seg raskt i løpet av kort tid, og med det også aksepten for skeivt mangfold økt i samfunnet. Fra den tiden folk kastet småstein etter oss i paraden på 70- og 80-tallet, til at vi i dag blir heiet frem av 200.000 mennesker gjennom Oslos gater.

Fredrik Dreyer er festivalsjef for Oslo Pride.

Pride-markeringer er og har alltid vært en viktig arena for protest og rettighetskamp. Under årets Oslo Pride dukker det opp regnbueflagg og -varer overalt. Forskjellige aktører smykker seg med Pride-symboler til egen vinning, uten å kjenne til den skeive bevegelsen. Mange kjenner ikke historien, eller hvor mye motgang de som har kjempet og kjemper for skeives rettigheter har måttet og fortsatt må tåle.

Les også

Kjenn historien: Et voldsomt opprør i USA gjorde at dagene rundt 28. juni fikk en helt spesielt betydning i kampen for homofiles rettigheter

Aktører med skeivt engasjement

I år arrangeres Oslo Pride med tre stolte, kommersielle hovedpartnere. Nordic Choice Hotels (Clarion) er mangeårig hovedsponsor, Friday's er med for andre gang, og Wella er ny hovedsponsor i år. De viser stor åpenhet for mangfoldighet på arbeidsplassen og i samfunnet generelt.

Nordic Choice Hotels ble kåret til Sveriges beste arbeidsgiver for skeive av fagforeningen Unionen i 2016, og er nominert igjen i år. I samarbeid med FRI, foreningen for kjønns- og seksualitetsmangfold, har de også påbegynt et internt sertifiseringsprogram med fokus på alles rett til å være sitt hele jeg, for alle ansatte. Nordic Choice Hotels støtter Pride over hele Norden, inkludert Oslo Pride og Regnbuedagene i Bergen. Både Wella og Friday's er støttespillere av Pride i flere nordiske land. Denne støtten er viktig og nødvendig.

En av våre besøkende sa i fjor: «Pride er den ene tiden i året jeg tør være meg selv, da jeg faktisk føler meg stolt av å like det samme kjønn! Jeg er ikke åpent skeiv i byen jeg bor, men i Oslo føler jeg meg trygg nok til å være åpen under Oslo Pride!» Dette er en viktig påminnelse om at vi fortsatt har en vei å gå.

Vi kjemper for en fremtid hvor vi skeive skal føle oss trygge nok til å være oss selv, uavhengig av hvor vi er. Enten det er midt på Karl Johan, i en liten bygd, hjemme til jul eller på arbeidsplassen. Dette får vi ikke til uten støtte fra hele samfunnet – enten det er politikere, Norges befolkning eller næringslivet.

Tusen takk til alle som stiller opp, både til fest og protest. Happy Pride!

  • Følg og delta i debattene hos Aftenposten meninger på Facebook og Twitter

Les mer om

  1. LHBT
  2. Pride
  3. Homofili
  4. Markedsføring