Debatt

Påske uten radio? | Jon Branæs og Øyvind Vasaasen

  • Jon Branæs
    radiosjef, NRK
  • Øyvind Vasaasen
    ansvarlig for DAB-prosjektet i NRK

DAB-radio i bil blir mer og mer vanlig, viste en undersøkelse gjort av Kantar media på oppdrag fra Digitalradio Norge i 2017. Foto: ILLUSTRASJONSFOTO: l i g h t p o e t / Shutterstock / NTB scanpix

NRK svarer Aftenpostens kommentator.

Debatt
Dette er et debattinnlegg. Meninger i teksten står for skribentens regning.

Aftenpostens journalist og kommentator, Joacim Lund, hevder på kommentarplass onsdag at radiodigitaliseringen har gitt oss en påske uten radio.

Vel, mandag hadde NRKs Påskelabyrinten 736.000 lyttere, tilsvarende gjennomsnittet de siste 5 år. Det viser at de aller fleste radiolytterne er blitt med videre etter digitaliseringen.

Under OL var NRK Sport en av landets største kanaler. Listhaug-saken ga NRK P2 høyere lyttertall enn på mange år. Godt innhold fenger, og publikum kan velge mellom ulike digitale løsninger for mottaket, direkte, i opptak eller som podkast.

En tredjedel av all radiolytting er på kanaler som hadde liten eller ingen distribusjon på FM.

Les også

To selskaper kontrollerer nasjonal reklameradio til 2032

Radioen digitaliseres i store deler av Europa, men i ulikt tempo tilpasset forholdene fra land til land. Men frekvenser er et knapphetsgode, og det er lite sannsynlig at analog bruk av det verdifulle FM-båndet vil fortsette i Europa over tid, parallelt med digital kringkasting. Det er derfor en stor fordel å ha gjennomført skiftet.

Alle landsdekkende radiokanaler er nå heldigitale, og kringkasterne er takknemlige for den jobben publikum har gjort i forbindelse med overgangen. Til gjengjeld skal vi lage god radio hver eneste dag, også i påsken.

Delta i debattene hos Aftenposten meninger på Facebook og Twitter

Les også

  1. Nå er DAB er den mest brukte plattformen for radiolytting både i hjemmet og i bilen

Les mer om

  1. DAB
  2. Radio