Debatt

Bedre veier, bedre trafikksikkerhet

Debatt
Dette er et debattinnlegg. Meninger i teksten står for skribentens regning.

256 mennesker døde i trafikken i 2008. 184 liv kunne kanskje blitt spart med bedre veier; for dårlig vei er den endelige årsaken til 72 prosent av dødsulykkene, ifølge svenske Folksam. Dette handler ikke om tall, men om mødre, fedre, barn, kollegaer og andre hverdagstrafikanter.

Det er tankevekkende at The Global Competitiveness Report 2008-2009 slår fast at land som Botswana, Mauritius, Tunisia, Jordan, El Salvador og Thailand har bedre veier enn Norge. Våre naboland Danmark, Finland og Sverige er rett og slett i en helt annen liga, og det er særlig stamveier som E6 og E18 som fører til at Norge får bunnkarakter.

E4 fra Helsingborg til Nord-Sverige har 707 kilometer motorvei, mens norske E6 ligger langt etter. Det er derfor 27 prosent mer sannsynlig å dø på norske veier enn på svenske. Motorveibygging nytter i Norge også, for i Vestfold og Akershus har tidligere dødsveier blitt blant de sikreste i landet. Frp fremmet forslag i Stortinget om bygging av 2300 kilometer ny motorvei og 580 milliarder kroner ekstra til samferdsel mellom 2010 og 2020, men forslaget ble nedstemt av samtlige andre partier.

PER SANDBERG

leder,

Stortingets transportkomité (Frp)

Les mer om

  1. Debatt