Debatt

Det er et paradoks at man vil rasere kulturlandskapet for å bedre tilgjengeligheten til naturen | Anette C. Badendyck

  • Anette C. Badendyck, Bygdøy
Kjære Oslo-politikere, stopp vanviddet, det er ennå ikke for sent! skriver artikkelforfatteren.

Det finnes allerede en flott vei fra Frognerkilen og frem til Norsk Folkemuseum!

Debatt
Dette er et debattinnlegg. Meninger i teksten står for skribentens regning.

I disse dager forberedes rasering av kulturlandskapet på Bygdøy.

Det skal bygges fortau og sykkelvei fra Frognerkilen til Folkemuseet på Bygdøy.

Det koster titalls millioner og er fullstendig unødvendig!

Vil hugge historisk allé

Sykkelvei og fortau skal utgjøre en fem meter bred asfaltert trasé, parallelt med bilveien.

Traseen skal følge østsiden av hovedveien opp til Bygdøy kongsgård, og videre frem til Norsk Folkemuseum.

Dette innebærer asfaltering av jordene nærmest veien, fra Frognerkilen til Kongsgården, og hugging av en stor mengde trær.

Man vil også hugge den historiske alleen som fører opp til kongsgården. Alleen består til dels av enorme asketrær og er en del av den opprinnelige adkomsten til Kongsgården, som gikk opp Bygdøyveien fra Sjølyst.

Det var gjennom denne alleen våre nasjonalhelter kom ridende i all hast da de forsøkte å redde Norges selvstendighet i 1814.

Forbi kongsgården skal sykkelveien gå over plenen ved Kongsgårdens driftsbygninger, slik at alle trærne der må hugges. De ble plantet etter brannen i 1975. Kulturhistorie, det også.

Slike steder er det allerede for få av

Sykkelveien skal så gå gjennom den gamle eplehagen til kongsgårdens forpakterbolig, videre gjennom et terreng med svære furutrær, før den skjærer over toppen av jordet som kalles «Musebakken».

Slike steder er det allerede for få av i nærheten av Oslo sentrum

Hit valfarter skoler og barnehager i vinterhalvåret. Her er et yrende liv, med ski, kjelker og akebrett. Det bygges hoppbakker og arrangeres skirenn. Her har man samlinger med pølsebål og kakao.

Anette C. Badendyck.

En bred sykkelvei øverst i bakken vil ødelegge dette eldoradoet for de minste. Slike steder er det allerede for få av i nærheten av Oslo sentrum.

Det er et paradoks:

Bygdøy med sine strender og landskapsvernområder, er turmål for byens befolkning. Opplevelsen begynner allerede ved Frognerkilen.

Jordene med beitende kuer, de gamle trærne, himmelen som har nye fargesjatteringer hver eneste dag, virker nesten uvirkelig vakkert, med sentrum og motorvei et steinkast unna.

Det er et paradoks at man vil rasere kulturlandskapet for å bedre tilgjengeligheten til naturen.

Det finnes allerede en bilfri vei

Situasjonen er vanskelig for både gående, syklister og bilister på Bygdøy.

Vanligvis vil nyheten om en ny sykkelvei vekke begeistring.

Det som gjør dette prosjektet så vanvittig, så hinsides all forstand, er at det allerede finnes en flott, bilfri vei fra Frognerkilen og helt frem til Norsk Folkemuseum!

Ikke ett skilt forteller at denne veien fører til folkemuseet, skriver artikkelforfatteren.

Følger man det brede fortauet fra Frognerkilen og oppover, kommer man snart til en god grusvei som svinger til venstre. Den er skiltet «Rodeløkken kafé» og «Oscarshall».

Ikke ett skilt forteller at denne veien fører til folkemuseet. Veien går gjennom et vakkert landskap, og er dessuten kortere enn hovedveien.

Ett godt synlig skilt kan altså gjøre hele prosjektet overflødig.

Kjære Oslo-politikere, stopp vanviddet, det er ennå ikke for sent!

PS! Dersom man vil trygge adkomsten for syklister til strendene, kan man utvide fortauet på vestsiden av hovedveien på en skånsom måte, uten å hugge alleen. Syklistene kan via skilt henvises til den asfalterte turveien langs sjøen, fra Bygdøy Sjøbad til Huk.

Få med deg debattene hos Aftenposten meninger på Facebook og Twitter.

Lese mer om denne saken? Her er noen forslag:

Les også

  1. Naboer på Bygdøy ser rødt, mener utbygging av sykkelvei ødelegger Kongsgårdalléen

  2. Dette er planene for ny sykkelvei på Bygdøy

Les mer om

  1. Natur
  2. Oslo