Debatt

Ikke mitt års osloborger | Ivar Staurseth

  • Ivar Staurseth
Mohsan Raja ble av Aftenpostens lesere stemt frem til Årets Osloborger.

Aftenpostens «Årets osloborger 2015» gikk i sommer hardt ut mot homofile, og inntar en ynkelig offerrolle når han forsøker å oppklare.

Debatt
Dette er et debattinnlegg. Meninger i teksten står for skribentens regning.

Denne teksten er først publisert hos Minervanett.

Aftenpostens «Årets osloborger 2015» gikk hardt ut mot homofile i sommer. Oppklaringen i dag kunne vært mer ydmyk.

Ivar Staurseth.

Det er jul og avisene skal kåre årets borgere. Debatten om «Årets navn» i VG, som ikke gikk til Hege Storhaug, hadde knapt lagt seg da Aftenpostenkåret sin «Årets osloborger»for få dager siden. Det vil si, det var leserne som stemte vinneren frem. For 2015 ble det Mohsan Raja, som har hjulpet flyktninger med mat og klær denne høsten.Det er det all grunn til å berømme Raja for. Men søndag ettermiddag begynte en homohatsk skjermdump fra Rajas Facebook-profil å sirkulere på sosiale medier. Den er fra slutten av juni – og jeg har egenhendig sjekket at skjermdumpen er ekte ved å rulle nedover den åpne Facebook-siden hans og finne den.

fbnyny.jpg

Der skriver Raja frustrert om alle regnbue-profilbildene som folk hadde i sommer, en symbolsk solidaritet med homofile, lesbiske, transpersoner osv. Han slår fast at dette er forbudt i islam og at muslimer ikke skal vise støtte til slikt. Det blir, sitat, «nesten som å si at jeg støtter de som drikker alkohol, dreper (min utheving), selger narkotika osv!!» og i kommentarfeltet under: «Det som er forbudt er forbudt. Bryter man regler og lover så er det straffbart. Veldig enkelt å forstå egentlig.»

Solidaritet med homofile er nesten som å støtte drapsmenn, altså. Hilsen årets osloborger 2015.

Solidaritet med homofile er nesten som å støtte drapsmenn, altså. Hilsen årets osloborger 2015.

Nå er dette ikke uvanlig å høre fra konservative religiøse, heller ikke fra kristne. Frelsesarmeen har et avvisende syn på homofili; deres utdeling av suppe til trengende står det likevel respekt av. Det er lov å være konservativ muslim og konservativ kristen — vi har både religions— og ytringsfrihet.

Hvor er det oppsiktsvekkende?

Så hvorfor er dette oppsiktsvekkende? Én grunn er at Nina Karin Monsen ikke ville kommet på tale som kandidat hos Aftenposten, okke som. Så skal det sies Mohsan Rajas uttalelser neppe var kjent for noen tantebarn i Akersgata. Min kritikk retter seg mot Raja selv.

Verdens homofile muslimer frykter nemlig ikke bare en moralsk og teologisk fordømmelse i ord, men i aller høyeste grad represalier, uformelle og formelle – begrunnet i Allahs nådeløse forbud. Straffen for homofili i en del muslimske land får kristenkonservative søndagsskoler til å fremstå som en… ja, søndagsskole.

Hvis man lytter til Skeiv Verdenog legger merke til modige homofile fra truende æreskulturer som går med maske i homoparaden, og tar innover seg truslene og volden de må leve med — da gir det en uhyggelig dyp klangbunn til slike sammenligninger av homofili med drapsmenn, og forsikringer om at Allah vil straffe strengt.

Mohsan Raja er ikke ansvarlig for kriminaliteten, henrettelsene, truslene og volden. I redelighetens navn: Han snakker om Allahs straff. Det gjør en del kristne også — og også de må tåle motbør for det.

Det motsatte av Selbekk

Men med forfølgelsene, volden og henrettelsene i islams navn i mente — som Raja vel må ha — blir slike uttalelser det moralsk stikk motsatte av for eksempel kristenkonservative Vebjørn Selbekk. Han mener sikkert at homofil praksis er synd, men samtidig — nettopp fordi homofile også forfølges, utsettes for vold og drepes — har Selbekk aktivt og på eget initiativskrevet lederartiklerog manet leserne til solidaritet med forfulgte homofile.

Det er faktisk pokker så viktig med slike presiseringer og distanseringer. Det gjelder hardcore skrivebordkommunister som ser røde geriljaer plaffe med geværene sine i luften og rope død over kapitalistene. Det gjelder fredelige palestinasympatisører som ser folk med beslektet skjerf rundt halsen rope død over jødene. Det gjelder islamkritikere og krasse innvandringsmotstandere som ser asylmottak bli påsatt og folk som vil deportere folkegrupper eller setter muslimer i bås med islamister og terrorister.

Og det gjelder religiøse som fordømmer grupper som også forfølges og drepes i levende live rundt omkring i verden.

Rydd opp!

Ikke i tide og utide, og fredelige folk skal ikke mistenkeliggjøres eller måtte gjøre dette som en botsøvelse. Men rydd nå opp. Klargjør.

Mohsan Raja gjordedet motsatte. I sommer, i slutten av juni, da Europride gikk av stabelen i Oslo med deltagere, også fra land hvor de risikerer forfølgelse fra gatemobber eller fra rettsvesen, valgte Årets osloborger 2015 å skjelle ut solidaritetsmarkeringer på Facebook og nevne homofile og lesbiske i samme åndedrag som drapsmenn.

Nå har han fått ære og berømmelse fra Aftenposten, og dermed har dette halvår gamle grumset dukket opp. Det må han stå for.

Nå har han fått ære og berømmelse fra Aftenposten, og dermed har dette halvår gamle grumset dukket opp. Det må han stå for. På sin åpne FB-profil gjør Raja et lite ydmykt forsøk på å rydde opp. Han presiserer at dette ble skrevet i et engasjert øyeblikk — men når ble det et argument for å sammenligne solidaritet med minoriteter med støtte til drapsmenn?

Dessuten hevder han at skjermdumpen ble spredt av «useriøse aktører som ikke kan tåle arbeidet gjort av de frivillige frivillige aktører» og at det dreier seg om «personangrep».

En ynkelig offerrolle

Jeg kjenner ikke alle som har delt bildet; det har garantert vært useriøse og hatefulle folk blant dem. (Det var det også i kommentarfeltet under Rajas innlegg.) Men dette er en ynkelig navlebeskuende offerrolle. Skjermdumpen fikk ben å gå på fordi folk reagerte på Rajas omtale av en minoritet — ikke fordi de som reagerte, har noe imot ham som person. Personlig hadde jeg ikke hørt navnet hans før.

Når folk reagerer på hans omtale av homofile – tror han det er sannsynlig at de egentlig reagerer på at han hjelper flyktninger? Det får man inntrykk av når han idiotforklarer reaksjonene på den måten. Da har ikke alvorsgraden i det han skrev i sommer gjort særlig inntrykk; det er visst så søkt å reagere mot slikt at det egentlig må være et skalkeskjul for å ta ham, virker det som.

Aftenpostens osloborger 2015 er ikke min osloborger. Men så har jeg heller ikke legning for å være hans ideelleosloborger, så det går vel opp-i-opp.

Denne teksten er først publisert hos Minervanett.

Les også:

Nyhetssak:

Les også

Kraftige reaksjoner mot Årets Osloborger - les sjefredaktørens svar

Nyhetssak:

Les også

  1. Her er Årets Osloborger!

  2. «Folk i Oslo er fantastiske - de har store hjerter og er helt rå»

Hege Storhaug, rights.no, som først skrev om saken: Årets Osloborger med fundamentalisme i hjertet

Ny podkast: I Debattert snakker debattredaktørene Hilde Sandvik (Bergens Tidende) og Erik Tornes (Aftenposten) om ukens største debatter. Denne uken: Sandvik vil ha Kristin Clemet som kulturminister. Og Nils August Andresen kommer på besøk for å snakke om Den andre Facebookhøgrekrigen.

Les mer om

  1. Debatt