Debatt

Mye eller lite fett er fortsatt ikke ett fett

  • Vibeke Telle-Hansen, Mari Myhrstad, Stine Ulven og Kirsten Holven

Foto: Scanpix

Dersom vi spiser mye mettet fett går vekten ned, men LDL-kolesterolnivåene i blodet forblir høye.

Debatt
Dette er et debattinnlegg. Meninger i teksten står for skribentens regning.

Resultatene fra en studie gjennomført av Vivian L. Veum og kolleger ved Universitetet i Bergen og Haukeland Universitetssykehus er blitt slått opp i mediene som at mettet fett har en positiv helseeffekt. Vi mener at denne studien ikke friskmelder et høyt inntak av mettet fett.

Undersøkte menn med fedme

Forskerne i Bergen har gjennomført en studie der menn med fedme ble satt på en høyfett-diett (mye mettet fett) eller lavfett-diett (mye karbohydrater).

Begge gruppene har store helsegevinster av vektreduksjon, uavhengig av diett. I lavfett-diett gruppen reduseres også totalkolesterolet og LDL-kolesterolet, mens det i høyfett-diett gruppen øker til tross for vektreduksjonen.

Forskjellen mellom gruppene er av klinisk relevans, da en reduksjon av total- og LDL-kolesterol vil gi en betydelig reduksjon i risiko for hjerte- og karsykdom. Forskerne bak studien neglisjerer denne gunstige effekten av lavfett-dietten.

  • Les også: Hvert femte år oppdaterer amerikanske helsemyndigheter sine retningslinjer for kosthold. Disse tre kostholdtypene anbefales for god helse

Den viktige forskjellen på fett

Vi har i flere tiår hatt kunnskap om at flerumettet fett setter i gang reaksjonsveier i kroppens celler som gjør at kroppen klarer å håndtere overskuddet av kolesterol.

Dersom vi spiser mye mettet fett, aktiveres ikke disse reaksjonsveiene og LDL-kolesterolnivåene i blodet vil forbli høye. Dette kan over tid føre til åreforkalkning.

Ikke snakk om å kutte ut alt fett

Denne kunnskapen samsvarer med resultatene fra Bergen og den gunstige effekten de finner på kolesterol i lavfett-diett gruppen. Det er viktig å poengtere at lavfett-dietten i denne studien representerer et kosthold hvor anbefalingene fra helsemyndighetene følges. Det er ikke snakk om en ekstrem lavfett-diett, men det som oppfattes som et normalt kosthold.

Det er gledelig at studien til Veum og kolleger viser at kostindusert vektreduksjon i tråd med helsemyndighetenes anbefalinger har stor helsemessig gevinst, både i form av vektreduksjon og redusert risiko for hjerte- og karsykdom.

Førsteamanuensis Vibeke Telle-Hansen og førsteamanuensis Mari Myhrstad ved Høgskolen i Oslo og Akershus, professor Stine Ulven og professor Kirsten Holven ved Universitetet i Oslo

Les også:

Les mer om

  1. Kostholdsråd
  2. Helse
  3. Næringsmiddelindustrien
  4. Forskning og vitenskap

Relevante artikler

  1. NORGE

    UiB-forskere har undersøkt hvilken mat som er farligst for hjertet. – Jeg ble overrasket da jeg så resultatene.

  2. SPREK

    Monica Andreassen har fastet store deler av døgnet i åtte år: – Jeg stortrives

  3. SPREK

    Ny studie: Denne maten senker blodtrykket ditt

  4. DEBATT

    Meninger: Kostholdsråd på utrygg grunn

  5. SPREK

    Svaret overrasket forskerne: Nei, rå fisk var ikke det sunneste

  6. SPREK

    Eksperter etter overraskende studie: Så mye egg bør du spise