Debatt

Uten risiko for parkeringsbot, ingen bedring | Lars Monsen

  • Lars Monsen
    Daglig leder, Norges parkeringsforening

Parkeringsvakter må bestå en omfattende grunnutdanning. I tillegg må de regodkjennes hvert fjerde år, skriver artikkelforfatteren. Morten Uglum

Ryddige og tilgjengelige parkeringsarealer er et samfunnsgode. Forsvinner reguleringen, forsvinner parkeringstilbudet.

Debatt
Dette er et debattinnlegg. Meninger i teksten står for skribentens regning.

Samfunnsøkonom og krimforfatter Helle Stensbak tar for seg privat parkeringsvirksomhet i et innlegg i Aftenposten den 10. juni. Hun synser i mange retninger uten å dokumentere sine påstander.

Les også

Les Helle Stensbaks innlegg: Derfor bør alarmen bør gå når mediene melder om svært god avkastning i private parkeringsselskap

Det påpekes at «provisjonslønn til parkeringsvakter kan føre til overivrig bøtelegging». Parkeringsselskapene er helt enige i det, og provisjonslønn blant parkeringsvakter har vært forbudt i flere år.

Lønnsomhet blant private parkeringsoperatører?

Hadde Helle Stensbak sjekket regnskapstall for de private parkeringsselskapene, hadde hun oppdaget at overskriften i hennes innlegg ikke er riktig. Det finnes åpenbart lønnsomme parkeringsanlegg, men grunneieren beholder det meste av inntektene.

Lars Monsen, daglig leder i Norges parkeringsforening

Avkastningen for private selskaper har sunket betraktelig. Dette skyldes tøff konkurranse, kostnadskrevende utdanningskrav, offentlig tilsyn og finansiering av Parkeringsklagenemnda. Samtidig er det innført lavere satser for parkeringsbøter.

Enkel, lavteknologisk og lite kunnskapskrevende virksomhet?

Hadde Helle Stensbak sjekket denne påstanden, ville hun ha forstått at dette er feil. Bransjen tilbyr høyteknologiske betalingsløsninger og andre systemer som leser bilens kjennemerke, og man betaler for faktisk parkeringstid. Betalingsløsninger kombinert med bilens navigasjonssystem er integrert i nye biler, noe som neppe er lavteknologi.

Det håndteres flere enn 100 millioner transaksjoner årlig gjennom forbrukervennlige løsninger. Håndhevingsverktøyet brukt av parkeringsvakter, henter informasjon fra utallige steder og sammenstiller informasjon for å avklare lovlig parkering eller ikke.

Parkeringsvakter må bestå en omfattende grunnutdanning. I tillegg må de regodkjennes hvert fjerde år.

Les også

Les også. Denne parkeringsboten bør du ikke betale

Uten bot, ingen bedring

Ryddige og tilgjengelige parkeringsarealer er et samfunnsgode. Forsvinner reguleringen, forsvinner parkeringstilbudet, og uten risiko for bot, ingen bedring.

Lansering av ny parkeringsteknologi har for øvrig redusert bøteleggingen betydelig de siste årene.

Ha en fin parkeringsdag.

  • Følg og delta i debattene hos Aftenposten meninger på Facebook og Twitter
  1. Les også

    Les også: Oslos egne parkeringsvakter skrev ut tusenvis av udokumenterte bøter. Nå har fire mistet jobben, og en hel avdeling er omorganisert.

Les mer om

  1. Parkering
  2. Debatt

Relevante artikler

  1. DEBATT

    «Jeg glemte å trekke billett for gratis kundeparkering», sa jeg til kassadamen og holdt frem den gule boten. Det hjalp lite

  2. DEBATT

    Kort sagt, onsdag 27. juni

  3. DEBATT

    Konkurransetilsynet og regjeringen svikter både lesere og lyttere

  4. DEBATT

    Byene har et relativt stort handlingsrom for å regulere elsparkesykler

  5. NORGE

    Samferdselsminister Jon Georg Dale sier det er helt uaktuelt å forby elsparkesykler

  6. DEBATT

    Kort sagt, 13. juni