Debatt

Historieløst fra Senterpartiet om bompenger | Ketil Solvik-Olsen

  • Ketil Solvik-Olsen, samferdelsminister (Frp)

Mest mulig av pengene skal gå til vei, ikke til drift og finansiering, skriver debattanten. Larsen, Håkon Mosvold / NTB scanpix

Uten et kritisk spørsmål er Senterpartiet nå tilsynelatende imot mye av det de selv igangsatte i regjering.

Debatt
Dette er et debattinnlegg. Meninger i teksten står for skribentens regning.

Så sent som i statsbudsjettet for 2016 stemte Senterpartiet (og flertallet i Stortinget) mot regjeringens forslag om å kutte bompengegjelden med cirka en halv milliard kroner.

Høyre og Frp har altså vist at vi vil redusere bompengebelastningen på bilistene. Stortingsflertallet vil det ikke.

Ikke troverdig

I Aftenposten 2. august er Senterpartiet bekymret på vegne av bilistene for at bompengeinnkreving koster penger. Det er oppsiktsvekkende historieløst.

Vi snakker om de rødgrønne partiene som planla en langt høyere nivå på bompengeinnkreving enn det som nå er trenden, og som knapt løftet en finger for å reformere sektoren.

Uten et kritisk spørsmål er Senterpartiet nå tilsynelatende imot mye av det de selv igangsatte i regjering. Det er ikke troverdig.

Jeg forstår godt de som reagerer på at det brukes store millionbeløp på å utvikle datasystemer for bompengeinnkreving. Spesielt i mitt eget parti, Fremskrittspartiet, hvor vi mener veier burde vært finansiert over statsbudsjettet og ikke gjennom bompenger.

Mest mulig til vei

Men så lenge flertallet vil ha bompenger, må det være et mest mulig effektivt system for innkreving.

Mest mulig av pengene skal gå til vei, ikke til drift og finansiering. Det var bakgrunnen for det såkalte Grindgut-prosjektet. Som Aftenposten omtaler, har Statens vegvesen opplevd konflikt med leverandør om levering av datasystem for bompengeinnkreving.

Selve konflikten vil jeg naturlig nok ikke kommentere – det er en sak som nå involverer advokater og kan havne i domstolen.

Men la meg forsikre om at regjeringen vil fortsette arbeidet for å bygge bedre veier og med mindre bompengeandeler. Jeg håper Senterpartiet i fremtiden velger å støtte dette i Stortinget.

  1. Les også

    Bompengemillioner kan gå tapt: Alarmen gikk etter få måneder, men prosjektet fikk fortsette

  2. Les også

    Bompengeprosjekt i grøfta - kan koste bilistene flere hundre millioner kroner


Les mer om

  1. Statens vegvesen
  2. Statsbudsjettet
  3. Fremskrittspartiet (Frp)
  4. Regjeringen

Relevante artikler

  1. OSLOBY

    Bompengeregningen for bilistene blir 17 mrd.

  2. POLITIKK

    Stor jubel for Datatilsynets ja til veiprising og fjerning av bomstasjoner – men ikke i Frp

  3. POLITIKK

    Raymond Johansen (Ap) om regjeringens E 18 løsning: Økte bompenger, kork, kaos og mer luftforurensning

  4. NORGE

    Utsetter nye E18: Statens vegvesen mangler penger

  5. POLITIKK

    Slik vil samferdselsministeren bygge mer vei med mindre bompenger

  6. OSLOBY

    Frp-ultimatum: Går ikke i byråd uten billigere bomring