Debatt

Kronprinsen skyver FN-dagen ut av skolen

  • Kirsten M. Nygaard

Kronprins Haakon og kronprinsesse Mette-Marit var tidligere denne måneden til stede på ungdomsseminaret "Youth & Action"- Global Dignity Day på Kirkebakken videregående skole. Foto: Ruud, Vidar

Det var neppe kronprinsens intensjon å skyve FN-dagen ut av skolen, men hans engasjement for Dignity Day har bidratt til nettopp dette.

Debatt
Dette er et debattinnlegg. Meninger i teksten står for skribentens regning.

I Osloskolen pålegges skolene å markere den årlige Dignity Day, initiert av blant andre kronprins Haakon, som selv sitter i styret for Global Dignity Norge.

Kirsten M. Nygaard.

Dagen har fått fast plass på skolenes agenda hver tredje onsdag i oktober, som et resultat av krav fra Utdanningsetaten. Markeringene har i stor grad skjøvet den tradisjonelle FN-dagen ut på sidelinjen.Etter den siste tidens diskusjon omkring hans sammenblanding av roller gjennom engasjementet i den næringspolitiske debatten, er det betimelig å sette spørsmålstegn også ved hans påvirkning av utdanningspolitikken.

Det er mange tidstyver i lærernes skolehverdag. Relasjoner skal bygges, både til elever og foresatte. Og det er mye som skal feires og markeres i løpet av et skoleår.

Dignity Day er en forholdsvis ny merkedag som Utdanningsetaten i Oslo har pålagt sine skoler å gjennomføre, med læreplanens generelle del som «alibi». Resultatet av denne dagens inntreden i skolen, er at fokuset på FN-dagen i mange skoler forsvinner helt. To merkedager med markeringer i oktober er for mye, og det er derfor praktisk å «slå sammen» dagene. Resultatet er at den påtvungne Dignity Day trakk det lengste strået.

FN blir stadig viktigere

En god samfunnsfaglærer skal naturligvis lære elevene om FNs historie, rolle og aktualitet. Læreplanens kompetansemål i faget etter både 7. og 10. årstrinn fremhever at elevene skal både diskutere, gjøre greie for og drøfte formålet med FN og hovedprinsippene ved FN-pakten og sentrale FN-konvensjoner.

FN blir stadig viktigere i en urolig verden, noe ikke minst utdeling av fredsprisen til FN i 2001 vitnet om. Det er viktig at norske skolebarn vet hva FN er og hvilken betydningsfull rolle FN har – ikke minst for andre barn verden over.

Det er viktig at norske skolebarn vet hva FN er og hvilken betydningsfull rolle FN har

Dignity eller «verdighet» er også et viktig begrep som skolen skal formidle til elevene. Det å kjenne til betydningen av ordet er en del av våre elevers utdannelsesprosjekt – og dannelsesprosjekt.

Likevel er det liten tvil om at det er både abstrakt og fjernt for en seksåring å benytte et såpass avansert ord i sitt vokabular. Det er heller ikke ukomplisert for en lærer å formidle Global Dignitys egenformulerte visjon «å virkeliggjøre den universelle retten alle mennesker har til å leve verdige liv» til alle sine elever.

Skolen ville ha feilet hvis vi ikke lærte elevene våre viktigheten av å vise respekt for andre mennesker og betydningen av å forstå at alle mennesker er like mye verd. Dette gjør lærerne hver eneste dag. Det trengs ingen egen markering for dette.

Reell politisk innflytelse i norsk skole

I videregående skole skal noen av klassene holde kurs i verdighet. Kurset er utarbeidet av Global Dignity Norge, og kronprinsen står som en av initiativtagerne.

Når Utdanningsetaten i Oslo pålegger skolene å markere dagen og inviterer kronprinsen til selv å kurse elever i organisasjonens filosofi, har et initiativ fra en kommende monark ført til reell politisk innflytelse i norsk skole.

Da er det åpenbart at noen blander kortene. Og at kongehuset, med drahjelp fra etaten, har utvidet sitt mandat utover den rent symbolske makten det innehar.

Les også:

Aftenposten på lederplass:

Les også

Kronprinsens sviktende rolleforståelse

Nyhetssak:

Les også

Kronprins Haakon avviser kritikken

Sosialantropolog og nettspaltist Thorgeir S. Kolshus om Global Dignity Day:

  1. Les også

    - Kronprinsens nachspielidé har gjort FN-dagen til en salderingspost i skolen

Les mer om

  1. Debatt
  2. FN
  3. Kongehuset
  4. Skole

Relevante artikler

  1. SPORT

    Nå skal Kronprinsen lære av idretten

  2. DEBATT

    Kulturdelen av norskfaget er nedvurdert i de nye læreplanene. Det kan øke forskjellene i samfunnet.

  3. DEBATT

    Ny kurs i fremtidens skole | Steffen Handal

  4. DEBATT

    Vi fornyer ikke læreplanene for å lære barna å google, vi gjør det for at de skal forstå

  5. NORGE

    Vil flytte svømmeopplæringen utendørs

  6. OSLOBY

    Slik bygger de fremtidens digitale Osloskole