Debatt

Det er sosial kontroll, ikke «pakistansk retorikk» | Henza Anwar

  • Henza Anwar
    Norskpakistaner
Henza Anwar.

Å avfeie min kritikk som en uoppgjort personlig krangel, er uredelig og en hersketeknikk.

Debatt
Dette er et debattinnlegg. Meninger i teksten står for skribentens regning.

Attiq Sohails svar til mitt innlegg er fullt av hersketeknikker og personangrep. Hans svar kan oppsummeres slik: Henza omtaler en privat krangel. Kulturelle forskjeller inkluderer forskjell i retorikk. Moralisering er greit fordi vi bryr oss om hverandre. Henza er en dårlig lege fordi hun er for eutanasi. Hun ødelegger norskpakistaneres rykte og debatten. Hun er ute etter hevn.

Nei, Sohail, slik er det ikke.

Sohail påstår at vi var barndomsvenner. Vi har utvekslet hei og hadet ved et par formelle pakistanske familiemiddager. Å avfeie min kritikk som en uoppgjort personlig krangel er uredelig, og en hersketeknikk.

Kritikk er ikke hevn

Sohail ser ut til å forveksle «kritikk» og «hevn».

Hvis man aktivt oppsøker offentligheten, er det naturlig å møte motstand og kritikk. Det er ikke hevn at jeg tar til motmæle. Det er bruk av ytringsfriheten og mitt bidrag til en opplyst offentlig debatt.

Det virker som han vil fremstille meg som en lege med lave etiske standarder når han nevner eutanasi. Dette er en fullstendig avsporing av debatten. Det
er sosial kontroll.

Uavhengig av kontekst: Det å true med å sladre til foreldre, si at en person er en skam for sin familie, og gjentatte ganger gi hen «velmente råd», er en del av problemet. Det er sosial kontroll, ikke «pakistansk retorikk».

Maktstrukturene eksisterer

Når noen får publisere pseudointellektuelle skriblerier i en av Norges største aviser, skal det ikke ignoreres, men møtes med motstand og kritikk. Hverken jeg, eller andre kvinner trenger tillatelse fra Sohail eller andre til å leve livene våre som vi vil.

Hans «velmente råd» er aldri blitt etterspurt.

Sohail kan gjerne feire sin fremgang, så kan vi andre gjøre vårt for å bryte ned de synlige og usynlige maktstrukturene som eksisterer og begrenser individet.

Følg og delta i debattene hos Aftenposten meninger på Facebook og Twitter.

Les mer om

  1. Integrering