Debatt

På tide å trekke i nødbremsen i Moss

  • Marie Sneve Martinussen
    Marie Sneve Martinussen
    Stortingsrepresentant (Rødt)
Det ble oppdaget langt større kvikkleireproblemer i Moss enn Bane Nor trodde. Ingen vet pr. nå hva det til slutt vil koste, eller hvor lang tid det tar, skriver Marie Sneve Martinussen.

Et enormt kvikkleireområde i Moss sentrum kan bli en av landets største byggeskandaler.

Debatt
Dette er et debattinnlegg. Meninger i teksten står for skribentens regning.

Én mil dobbeltspor i Moss skulle koste 5 milliarder kroner i 2014. Da Stortinget sa ja i 2017, var rammen blitt 10,5 milliarder. I fjor økte den til 17,9 milliarder.

Imens er et hundretall boliger i en trehusbydel fra 1800-tallet revet. En 400 meter lang, 40 meter bred og inntil 35 meter dyp kulvert skal støpes gjennom kvikkleireområdet der.

I mer enn ett år har denne delen av prosjektet stått stille.

Det ble oppdaget langt større kvikkleireproblemer enn Bane Nor trodde. Ingen vet pr. nå hva det til slutt vil koste, eller hvor lang tid det tar.

En granskning fra Deloitte kritiserer kraftig Bane Nors prosjektstyring. Kontrakten med entreprenør er sagt opp. Et langt mer komplisert arbeid planlegges. Det blir nye forsinkelser.

Bruk den nye situasjonen

Heldigvis finnes det et alternativ. Det meste av pengene er ennå ikke brukt.

Vil regjeringen nå utrede andre løsninger? spurte jeg samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap). Nei, var svaret. Toget skal frem, gjennom kvikkleireområdet.

Hvor dyrt må det bli før også regjeringen sier stopp? Det er en dårlig idé å vente. Prosjektet er et annet enn det Stortinget sa ja til for fem år siden.

Se vei og jernbane sammen

I Moss går også riksvei 19 gjennom sentrum med tung trafikk til Bastøfergen. Det gir kork og kø for mange i byen. Veien skal flyttes, helst i tunnel. Antatt kostnad: inntil 4 milliarder kroner.

Men prosjektet ble aldri planlagt sammen med jernbanen. I stedet blokkerer den vedtatte traseen for det som kan være de beste veiløsningene. Regningen kan øke, og bompenger diskuteres allerede.

Til sammenligning regner Veivesenet og Bane Nor med å spare 4 milliarder kroner på at vei- og togtunnel er planlagt samtidig utenfor Bergen (Arna-Stanghelle). Det blir blant annet felles kontrakter og bygging, teknisk anlegg og rømningsveier.

Nå er tiden inne for å trekke i nødbremsen. Staten må se om det finnes en bedre løsning i Moss. Det skylder vi folk der. Det skylder vi også folk andre steder, som får beskjed om at det ikke er penger igjen til lokalveier og jernbane der de bor.

Anleggsområdet i Moss utgjør en stor del av sentrumsområdet.

  • Få med deg debattene hos Aftenposten meninger på Facebook og Twitter.

Les også

  1. Togprosjektet som ble rammet av kvikkleire

Les mer om

  1. Samferdsel
  2. Jernbane
  3. Moss