Debatt

God grunn til forsiktighet med kjøtt | Lars T. Fadnes og Kaisa R. Hautala

  • Noah
  • Utviklingsgeograf
  • Kaisa R. Hautala
  • Lege
  • Helseforsker Ved Uib
  • Lars T. Fadnes

Å spise mer plantebasert kost og mindre kjøtt vil ikke bare kunne bidra til bedre helse, det er også nødvendig for å begrense klimaendringene, skriver artikkelforfatterne. Foto: www.jirivaclavek.cz/ NTB Scanpix

Debatt
Dette er et debattinnlegg. Meninger i teksten står for skribentens regning.

I en kronikk i Aftenposten prøver Egelandsdal, Haug og Chen å bagatellisere risikoene forbundet med et høyt inntak av kjøtt. Å veie ulike risikoer opp mot hverandre krever imidlertid at en holder tungen rett i munnen.

Hyppighet av kreft

I Norge spiste menn gjennomsnittlig 146 gram rødt kjøtt pr. dag i 2011, ifølge kostholdsundersøkelsen Norkost 3. Mange spiser en stor andel av dette som behandlede kjøttprodukter.

Det er også verdt merke seg at når risikoen for tykk— og endetarmskreft øker med 18 prosent pr. 50 gram av behandlede kjøttprodukter pr. dag, vil det si at de som spiser 150 gram av dette daglig har over 60 prosent økt risiko sammenlignet med dem som spiser minimalt med behandlet kjøtt, siden risikoen øker eksponentielt.

Ifølge Kreftregisteret var det i 2013 over 30.000 nordmenn som fikk kreft, inkludert over 4000 som fikk tarmkreft. Norge er i verdenstoppen med tanke på hyppigheten av tarmkreft, og kosthold antas å forklare opp mot 80 prosent av denne kreftformen. Et inntak av 150 gram behandlet kjøtt hver dag kan derfor innebære en betydelig økning i risiko.

Lars T. Fadnes. Foto: Privat

Grunner til å spise mindre kjøttFlere studier tyder på at kostholdsmønstre også påvirker i hvilken grad personer er sårbare for andre risikofaktorer, slik som for eksempel røyking.

Dersom en røyker og i tillegg har et ugunstig kostholdsmønster, er risikoen for uheldige helsekonsekvenser som kreftsykdom betydelig større enn hos dem som røyker tilsvarende mengder, men samtidig spiser sunt.

Det er derfor ikke overraskende at et høyt inntak av rødt kjøtt også er forbundet med økt forekomst av lungekreft.

Nyeste forskning tyder også på at høyt inntak av rødt og behandlet kjøtt ikke bare øker risikoen av flere typer kreft, men også for hjerte— og karsykdom, diabetes type 2og risiko for å dø tidlig.

En annen grunn til å spise mindre kjøtt er at kjøtt ofte fortrenger svært helsebringende matvarer, slik som grønnsaker, frukt, bær, nøtter og kjerner.

Kaisa R. Hautala. Foto: Privat

Ikke overraskende ser en derfor at svært mange studier viser gunstige helseeffekter av vegetarisk kost med tanke på redusert risiko for hjerte— og karsykdommer, lavere forekomst av flere kreftsykdommer, lavere forekomst av diabetes, mindre overvekt og fedme samt lavere risiko for å dø tidlig. Vegansk kost ser ut til å komme best ut av de vegetariske kostholdene.

Klimaendringer

Å spise mer plantebasert kost og mindre kjøtt vil ikke bare kunne bidra til bedre helse, det er også nødvendig for å begrense klimaendringene.

Ifølge Miljødirektoratet er kostholdsendring mot et mer plantebasert kosthold blant de mest ressurseffektive tiltakene for å redusere klimagassutslipp i Norge.

Ny forskning viser at dersom dagens globale kostholdstrender fortsetter, vil utslippene knyttet til matproduksjon alene overstige de globale målene for klimagassutslipp i 2050.

Egelandsdal, Haug og Chen hevder at « kjøtt er viktig for å sikre et tilstrekkelig inntak av en rekke næringsstoffer .» Kjøtt er imidlertid ikke nødvendig for å få tilstrekkelig av noen av de viktigste næringsstoffene.

Å spise mer plantebasert kost og mindre kjøtt vil ikke bare kunne bidra til bedre helse, det er også nødvendig for å begrense klimaendringene

Mange plantebaserte kilder til proteiner er svært gode kilder til protein, og vurdert ut fra eksempel «protein digestibility-corrected amino acid scores» er flere av disse minst like gode som animalske kilder. Blant annet anses soyaprotein å være et komplett protein og har ut fra den nevnte proteinscoren høyere verdi enn de fleste typer kjøtt.

Enda viktigere er det at det også er lett å få en gunstig aminosyrefordeling ved å spise både kornprodukter og belgvekster som bønner, linser, kikerter eller nøtter og frø. Sammen vil disse komplementere inntaket av essensielle aminosyrer. Det er heller ikke nødvendig å kombinere disse i samme måltid.

Jernkilder

Egelandsdal, Haug og Chen uttrykker at bekymret for at gravide og unge kvinner vil slutte å spise kjøtt med henvisning til jerninntak. Mye tyder imidlertid på at et for høyt inntak av jern er ugunstig – både når det kommer fra rødt kjøtt og som tilskudd med store mengder jern – sannsynligvis fordi jern kan være betennelsesfremmende.

Et høyt inntak av jern ble i en studie forbundet med uheldige svangerskapskonsekvenser. Det finnes mange gode jernkilder som ikke ser ut til å være betennelsesfremmende på samme måte.

Belgvekster, fullkornsprodukter som havre og hirse, tomatpuré, mørkegrønne bladgrønnsaker, tørket frukt som aprikoser, fiken, dadler og rosiner, sesamfrø og solsikkefrø, er alle jernkilder med gunstig helseeffekter.

Også andre næringsstoffer kan fint dekkes av et kosthold uten kjøtt. Helsedirektoratet skriver derfor med god grunn at « godt sammensatt vegetarkost er ernæringsmessig fullverdig og kan ha positive helseeffekter med tanke på forebygging og behandling av flere sykdommer ». Det er også svært gode grunner til at Helsedirektoratet anbefaler nordmenn å redusere inntak av rødt kjøtt. Dersom det innføres risikomerking av behandlete kjøttprodukter, vil det også bli lettere for folk flest å gjøre velinformerte valg.

På Twitter: @larsfadnes

Få med deg debattene hos Aftenposten meninger på Facebook og Twitter.

Les mer om kjøtt:

Aftenpostens Joacim Lund kommenterer:

Les også

Kjøttmat. Myndighetene vil at vi skal spise færre pølser. Og flere?

Det er ingen dokumentasjon for at man beskyttes mot kreft ved å fjerne kjøtt fra kosten, mener den norske kjøttgiganten Nortura:

Les også

Nortura tviler på kreftforskning

Forskerne er sikre på at behandlet kjøtt er kreftfremkallende, men:

Les også

Nei, bacon er ikke like farlig som røyk

WHO: kjøttprodukter kan være kreftfremkallende:

  1. Les også

    Behandlede kjøttprodukter i samme kategori som tobakk og asbest

Les mer om

  1. Debatt

Relevante artikler

  1. SPREK
    Publisert:

    Ny forskning: Denne maten er minst skadelig for miljøet og har størst effekt på helsen

  2. VITEN
    Publisert:

    Bør vi alle bli vegetarianere?

  3. SPREK
    Publisert:

    Stor uenighet blant forskerne: Så lite rødt kjøtt bør du egentlig spise

  4. SPREK
    Publisert:

    - Spis kjøtt med god samvittighet

  5. KRONIKK
    Publisert:

    «Regjeringspartiene bør vurdere om et opplysningskontor finansiert av kjøtt- og eggprodusenter er rette instans.»

  6. SPREK
    Publisert:

    Stor oversikt: Her er verstingene i det norske kostholdet: – Det er veldig alvorlig