Debatt

Jeg tror ikke på flere regler! | Bård Waldum-Grevbo

Er jeg selvsentrert siden jeg opplever et udefinert gnagende ubehag?

Jeg tror dugnadsånd, kreativitet og medmenneskelighet kan utvikles med å spille mer på menneskers engasjement enn ved å innføre nye regler, skriver artikkelforfatteren.

  • Bård Waldum-grevbo

Jeg kom akkurat hjem fra nok et foreldremøte i den norske skole hvor fokus var innføring av nye regler for å oppnå rettferdighet og bedre læringsmiljø.

Regler om avslåtte mobiltelefoner i skoletiden, regler om å rullere på hvilke barn man skal ta med hjem. Alle skal inviteres til alle bursdager. Alle skal si «hei» til alle barn og voksne. Ny regel om at skolebarn i Bærum nå bare kan få fri til begravelser og internasjonale idrettskonkurranser, en regel som er kopiert fra Oslo-skolen.

Hver for seg, regler innført med gode hensikter for å sørge for gode lærevilkår og for å hindre at noen faller utenfor. Regler for at alle skal bli sett og inkludert.

Hva kan være galt med regler med disse gode hensikter?

Gnagende ubehag

Er jeg selvsentrert siden jeg opplever et udefinert gnagende ubehag og blir i dårlig humør av disse møtene?

Er jeg den som ikke bryr meg om andre så lenge jeg og mine barn klarer seg bra?

Vår familie har i liten grad benyttet oss av å ta ut ferie utenom skoleferier, vi har invitert alle til bursdag og opplevd at bursdagsbarnet gråt etter sin egen bursdagsfeiring på grunn av støy og kaos, akkurat som i boken Fest hos Albert Åberg .

Bård Waldum-Grevbo. PRIVAT

Vi prøver å rullere på hvilke barn som inviteres med hjem for å bidra til at flere er inkludert, og vi prøver å være oss bevisst å hilse på barn og voksne.Hvorfor blir jeg så provosert av regler som sier at alle skal gjøre tilsvarende?

Behandle individene forskjellig

Jeg har vært fotballtrener for samme lag i ti år og fulgt en guttegjeng gjennom barneskole, ungdomsskole og nå på videregående skole.

Sammen med erfaring fra å følge mine egne tre barn, er noe av det viktigste jeg har lært at det er urettferdig å behandle alle likt, og at samme budskap ikke kan gjelde for alle.

Det som virker positivt for ett barn kan virke negativt på andre.

For å skape positiv utvikling og kreativitet i en gruppe har jeg erkjent at det er helt nødvendig å behandle individene forskjellig. Det er her jeg mener skoleverket og samfunnet for øvrig er på villspor med sitt forsøk på å skape rettferdighet med å innføre allmenngyldige regler.

For å skape positiv utvikling og kreativitet i en gruppe har jeg erkjent at det er helt nødvendig å behandle individene forskjellig

Aldri har jeg hatt så lyst til å utnytte fridager i min turnusjobb til å ta en ekstra feriedag med barna, som etter dagens foreldremøte. Aldri har jeg hatt så lyst til å kjøpe en mobiltelefon til en åtteåring, sjelden har det virket mer forlokkende å arrangere en eksklusiv barnebursdag med bare de barna som mine egne barn helst vil ha med.

Jeg tror voksne og barn kan utfordres på andre måter enn nye regler.

Les også: — Nok engang har jeg strøket til praktisk pappaeksamen, skrev Thorgeir Kolshus i 2013:

Les også

«Barns beste» og andre maktmidler

Regler dreper engasjement

Jeg tror dugnadsånd, kreativitet og medmenneskelighet kan utvikles med å spille mer på menneskers engasjement enn ved å innføre nye regler.

Jeg er overbevist om at pasientbehandling i norske sykehus kan bli bedre og mer effektiv ved å spille på fagpersoners ønske og vilje til å utføre sin jobb optimalt enn å innføre nye pålegg.

Regler dreper engasjement og kreativitet. I min naivitet tror jeg ikke på flere regler. I ytterste konsekvens trenger vi bare en: «Du skal ikke plage andre, du skal være grei og snill, og for øvrig kan du gjøre hva du vil.»

En far fra samme foreldremøte svarer:

Les også

Hvorfor er det så viktig for foreldre å bruke tid på et felles foreldremøte på å furte over at barna deres forventes å følge undervisningen?

Få med deg de beste debattene hos Aftenposten meninger på Facebook og Twitter.

Hva skal foreldremøtene egentlig bidra til, for hvem? Har vi svaret på det, vil færre grue seg til foreldremøtene, skrev Aase Tveito i 2011:

Les også

Hvorfor så vanskelige møter?

Foreldremøter kan være en ren pine:

  1. Les også

    Møteplagerens mekka

Les mer om

  1. Debatt

Relevante artikler

  1. DEBATT

    Eliteskoler? Dyrking av enere? Fordommene mot internasjonale privatskoler må begraves | Kristine Berg

  2. DEBATT

    Hvor er de viktigste foreldrene?

  3. A-MAGASINET

    Familieforsker: – Foreldre kan bli baksnakket om de ikke feirer bursdagen. Barna deres kan risikere ikke å bli invitert i andre bursdager

  4. DEBATT

    Rasisme er rasisme. Det rammer sjelden hvite.

  5. KRONIKK

    Ikke la barna ta halloween-regien | Owren og Frimand-Anda

  6. NORGE

    Mener menn i barnehage bidrar til å viske ut skillene mellom jente- og guttelek