Debatt

Vi kan ikke stole på toget

  • Abdullah Alsabeehg

Et nytt direktorat løser ikke jernbanens utfordringer, mener Ap-politiker Abdullah Alsabeehg. Foto: Monica Strømdahl/NTB Scanpix

Det er et politisk ansvar å sikre at folket kommer seg til jobb.

Debatt
Dette er et debattinnlegg. Meninger i teksten står for skribentens regning.

Pendlertogene er enten forsinkede, stappfulle eller innstilt.

Dere som hver eneste morgen bruker toget for å pendle inn til sentrum i Oslo forstår mitt poeng. Er du blant dem som tar toget til Oslo S fra Holmlia, Asker eller Lillestrøm i 7-tiden for å rekke jobb til klokken 8, vet du at det er langt fra sikkert om du i det hele tatt får plass om bord.

Er du blant de heldige som får plass, må du tidlig bestemme deg hvorvidt du skal stå med armene opp eller ned langs siden. Når valget først er gjort er det umulig å ombestemme seg.

Om toget er innstilt, kan du glemme å komme deg på jobb i tide. På veien står bilene stille, og bussen er sjanseløs når den skal prøve å ta unna trykket som oppstår på grunn av innstilte togavganger.

223 forsinkede tog hver dag

Senest denne uken opplevde jeg at mitt tog var både forsinket og i tillegg så stappfull at jeg ikke fikk plass da toget først ankom Hauketo. Jeg måtte vente på neste tog og kom derfor for sent til jobben. Hver dag er i snitt 223 persontog forsinket eller innstilt. Det tilsvarer 81 413 togavganger i året, slik VG opplyste 14. april.Det er Samferdselsministerens ansvar å sikre at togene kommer.

Samferdselsministeren har nå lagt frem forslag om en jernbanereform.

afp000879572.jpg Foto: Stig Ark

Feil i signalsystemet, tekniske problemer med togene og feil med sporene er blant utfordringene. Løsningene samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) kommer med er et nytt direktorat for jernbane. Et eget direktorat kan aldri være en løsning. Hadde det vært så enkelt i politikken, ville politikere opprettet et nytt direktorat for hvert problem og løst alle utfordringer.

Jernbanereformen gir ikke gode svar på hvordan flertallet på Stortinget har tenkt å løse alle de utfordringene vi i dag finner i jernbanesektoren.

Selv om 200 ulike togselskaper konkurrerer mot hverandre, vil ikke det gi ett eneste ekstra tog gjennom tunnelen i Oslo sentrum – der kapasiteten allerede er sprengt. Så lenge det ikke kommer forbedringer på infrastrukturen, vil situasjonen bli den samme. Bedre infrastruktur er viktig, ikke bedre organisering.

Satser på buss og trikk

Hadde det sittende byrådet med ledelsen av Stian Berger Røsland (H) gjennomført de 100 tiltakene Ruter og Bymiljøetaten foreslo for bedre fremkommelighet for buss og trikk, hadde situasjonen vært mye bedre for alle oss som pendler. Av 100 tiltak har det sittende byrådet kun gjennomført rundt 20.

Når det tar kortere tid å vente på et forsinket tog enn å ta en buss som står i kø, venter man heller på det toget som er forsinket.

Arbeiderpartiet vil sikre bussen og ikke minst trikken bedre fremkommelighet slik at kollektivtrafikken har flere ben å stå på når noe går galt. Dette vil gi et mer robust kollektivnett.

Delta i debattene — følg Aftenposten meninger på Facebook og Twitter

Les også

  1. Jernbanereformen ble presentert

  2. Flytoget beholder tog - NSB mister sine om de taper konkurransen

Les mer om

  1. Debatt
  2. Samferdsel