Oslos nyeste tilskudd på skulpturfronten har ankommet. De ansvarlige følger definitivt ikke med i timen.
Mens høyreiste frihetsgudinner og yndige, små havfruer pryder andre storbyer, har Oslo gått for en dunderklump i leire.
Advarsel! «The Mother» har ankommet Bjørvika. Stykkevis og delt.
Og nei, det er ikke mammaen til Mille som har vært på jentetur til London og nok en gang kommet hjem i «biter». Hadde det vært så vel.
Her snakker vi om en 9 meter høy (!) urmor #bronseklump som, når hun får samlet seg litt etter reisen (engang i juni), visstnok skal plasseres bredbent og naken på en kunstig øy utenfor Munchmuseet.
Som en grotesk gallionsfigur på en stadig mer akterutseilt hovedstad.
For mens statuene vi har av fedre og menn, står stramme på sokler – stort sett til hest og i alle fall med uniform – skal Oslos nyeste tilskudd på skulpturfronten, «The Mother», (hold deg fast) sitte med stumpen bar, rett i gresset og blottlegge alt hun har av cellulitter, hamsterposer, kalkunhals, sideflesk og strekkmerker på første rad.
Gjett om det blir jubel på soldekk når cruiseturistene seiler inn i dette monsterskrevet!
Hva skjedde egentlig med klassisk kvinne (gjerne mor) i tidløs byste med uutgrunnelig Mona Lisa-smil? For det er det som gjelder nå: stivt smil og oppadgående bryst.
Ikke vet vi yummimummies hvem som er ansvarlig for den slags i kommunen, men de følger definitivt ikke med i timen. (Hvor er de kunstinteresserte Fredriksen-søstrene når man trenger dem?)
Ingen mødre ser sånn ut. Ikke engang utenfor Ring 3! (Eller i Bærum.)
Og er man disponert for litt overarmer #grevinneheng og/eller mangler midje er man i det minste anstendig nok til å ta på seg en kardigan. Eventuelt ta en minilift.
Mens høyreiste frihetsgudinner og yndige, små havfruer pryder andre storbyer, har Oslo altså gått for en dunderklump i leire. Laget av Tracey Emin (som er hvor gammel, åtte og et halvt?) Og kalt den «Moren».
En slags ekstremversjon av alle leirfigurene vi mødre har fått opp gjennom og plassert på peishyllen.
Er det karma som slår tilbake, fordi de ofte, på mistenkelig vis, gikk i knas like etter? Selv ikke mammaen til Mille klarer å «skumpe borti» denne etter en fuktig boblebrunsj!
Nei, la monstermoren stå inne i plasttunikaen sin til evig tid. Tipper det uansett vil ta vinter og vår før hun får samlet seg.
Og få på plass en fresh og tidsriktig yummimummi. Gjerne i rosegull.
Serieskaper Lene Hval står bak stripene om Nora Helmer, som du kan lese på Aftenposten.no. Nora Helmer har også sin egen Facebook-side.