Meninger

Det er nå vi trenger deg, Åge

  • Vidar Kvalshaug
Hans Rotmos nidvise har skapt heftig debatt.

Etter denne uken trenger trønderrocken en høyere himmel over seg.

Ikke mange månedene etter gjenforeningen av Prudence i Namsos, opplever trønderrocken en blåmandag, en svart uke eller om det er noe brunlig – dette har debatten gått om.

Alle småfolk, arbeidere og undertrykte var kanskje ikke velkomne i Vømmøldalen likevel?

Hans Rotmo kom denne uken ut av skapet med en nidvise om de grusomme muslimene, sunget på et karikert innvandrerøstlandsk. Jeg mener sangen har rasistisk innhold og fremføring, og han har i forlengelsen av den krydret mediehverdagen vår med fremmedfrykt. Marxisten hadde gått til den helt andre siden og henviste til hva ”folk flest” mener . Disse hadde hjemme-alene-fest i kommentarfeltene, og det ble riktig stygt.

Les også

- Uaktuelt å samarbeide med Rotmo nå

Innvandrerfrykternes retorikk fungerte igjen. Frykterne henviser bare til at de fremfører det mange ikke tør si, og får selvsagt motstand fra mange som ikke tør eller kunne tenke seg å mene dette av ren anstendighet og respekt for mennesker rundt seg.

Støtte fra Terje Tysland

Trønderrocken har en spesiell posisjon i norsk kulturliv. Regional rock med utspring i og avstikkere til folkemusikk, ble skap med Prudence og utviklet fra Namsos. Trønderrocken har samme posisjon i Norge som sørstatsmusikk i USA. Begge er uttrykk der flere musikkformer mikses, og blir en sterk, regional identitet.

Les også

Hans Rotmo til Skei Grande: - Anmeld meg eller trekk påstandene

En av trønderrockens dens viktigste musikere, Terje Tysland fra Prudence, en tidlig solokarriere i provokasjonens tjeneste og en senkarriere på puber og drikkehus i Norge og Spania, kastet seg på Hans Rotmos utspill. ”Praktfullt, Hans”, sa Terje Tysland til Adresseavisen.

Dagbladet fikk flere med på dansen: Både William Kristoffersen fra Ole Ivars og Lars Erik Blokkhus fra Plumbo hadde forståelse for Rotmos meninger. Jeg husker jeg tenkte: For en lykke at de ikke har ringt den løseste kanonen i D.D.E!

Ikke satirisk denne gang

Røde Hans Rotmo har tatt veien til den andre ytterligheten i løpet av et par års tid med uttaleser til offentligheten. Veien fra ytterste venstre til ytterste høyre var ikke så lang likevel. Begge ytterlighetene forholder seg til totalitære ideologier og regimer. Burde vi sett det komme?

Jeg, og kanskje noen andre som hørte sangen og utspillet, var blåøyde da vi forsøkte å finne en forklaring i kunsten hans. Først trodde jeg det var en type ironi og satire som var så avansert at vi ikke forsto den.

Hans Rotmo (64) mente alvor. Satirikeren sparket nedover. Vi fikk det i fleisen på Dagsrevyen samme kvelden. Mannen tøyset ikke denne gangen. Han var skikkelig redd. Hvor mange muslimer er det å være engstelig for i Verdal? Hvor mange kjenner han?

Jeg bor i Oslos største innvandrerbydel og vi møter forskjellene hver dag, ansikt til ansikt. Det går i all hovedsak bra, og jeg opplever at fremmedfrykten er størst på mindre steder som ikke har så mange utlendinger. Tatt til det ytterste, kan man muligens si at Rotmos utspill er et argument for en ytterligere sentralisering av Norge og nedleggelse av småsteder. Alle småfolk, arbeidere og undertrykte var kanskje ikke velkomne i Vømmøldalen likevel?

Ingen helt lenger

Jeg var 13 år og fikk intervjue Hans Rotmo for Ungdommens Radioavis i NRK tidlig på åttitallet. Det står et bilde i mors garasje fra den gangen den vesle gutten fikk møte en helt i rød flanellskjorte.

Hans Rotmo er ikke en helt lenger, men jeg tror ikke denne kommentaren gjør noe fra eller til for ham. Rotmo kan ikke snu nå, men jeg tror trønderrockens rykte kan bestå om musikere og kulturfolk kommer ut og markerer seg. Hvor er Motorpsycho? Hvor er Åge? Vi vet hvor vi har Åge Aleksandersen. Han har sunget religionskritisk og maktkritisk selv, men aldri sparket nedover slik Rotmo nå har gjort.

Hvor er du Åge Aleksandersen? Jeg antar du synes det hele er en smule pinlig og et godt stykke unna det du selv mener?

Modig teatersjef

Trine Skei Grande (V) sa til Adresseavisen: ”Rasistene trenger vel også sin visesanger” Dette fikk Rotmo til å fare opp. Nå var det han som var den forulempede. Han ba Trine Skei Grande trekke påstandene eller anmelde ham for rasisme. Martyrrollen kler Hans Rotmo nokså dårlig.

Trøndelag Teater har en mann med ”standpunkt for sin stand”, som Rotmo meldte i Vømmøltiden. Teatersjef Kristian Seltun sier at det er uaktuelt å samarbeide med Hans Rotmo etter dette, og slik kan det fortsette.

Det er nå vi trenger deg, Åge.

Vidar.kvalshaug@aftenposten.no

Twitter.com/Kvalshaug

Les også

Hans Rotmo får sterk kritikk for innvandrersang

Hvor er du Åge Aleksandersen, spør vår kommentator.