Meninger

Makten til å påvirke

  • Tiril Beatrix Spangfort Uglum

Mange unge lesere klarer ikke å velge bort det som ikke er sunt for dem. Her må bloggerne ta ansvar for det de eksponerer leserne for. Om de får tilbakemelding på at det de legger ut kan være skadelig for andre, er det nødvendig å ta selvkritikk på det, skriver Tiril Uglum. Foto: Fotolia/NTB scanpix (illustrasjon)

De populære bloggerne sitter på makten til å påvirke over 50 000 unge jenter hver eneste dag.

I vår moderne hverdag hvor blogging er et yrke og twitter er en nettverkingsplattform, ser jeg mange muligheter – men også problemer. De mest leste bloggene i Norge har mange tusen treff hver dag, og bloggerne har mulighet og makt til å kommunisere et budskap til mange mennesker. Communicare, det latinske ordet for kommunikasjon, kan oversettes til å gjøre felles . Spørsmålet er om bloggerne gjør litt for mye felles, og bruker makten sin på feil måte.

De største bloggene i Norge har over 50 000 lesere hver eneste dag. Med så store og solide leserskarer kan man ikke se bort ifra den enorme påvirkningskraften og mulighetene bloggerne sitter på.

Bloggen kan sammenlignes med en dagbok som er blitt web-basert. På mange måter kan en blogg ligne en nettavis, men en blogger har full kontroll over det som blir publisert på deres blogg. Det finnes ingen redaksjon og dermed ingen kritisk kontroll. Altså ligger alt ansvar ene og alene på bloggeren. Det er derfor viktig at bloggeren er klar over sin egen makt og påvirkningskraft.

Silikon og selvtillit

Tiril Beatrix Spangfort Uglum

Tillitsforholdet som oppstår mellom blogger og lesere er unikt. Det er dette som styrker mediets påvirkningspotensiale. Lesernes tillitt til bloggerne vokser ved at de får et dypt innblikk i bloggerens liv. Dermed utvikler leserne et personlig, venninneliknende, forhold til bloggeren. De ytringene som kommer til uttrykk i media veier ikke i nærheten så tungt som meningen til en venninne. Makten bloggere har til å for eksempel endre lesernes selvbilde er langt større og mer kompleks enn reklame og motebransjens påvirkningskraft. Mellom mai 2012 og februar 2013 tok tre av Norges største bloggere silikonimplantater. Først ute var Tuva Willassen, så Therese Charlotte Nielsen og sist Sophie Elise Isachsen. Felles for dem alle er at de er 18 år gamle. De har alle skrevet om inngrepene på bloggene sine, Nielsen har også lagt ut før og etter bilder.

Plastisk operasjon er et omstridt emne, og jeg vil ikke angripe jentenes valg.

Det som er viktig å ta tak i er hvor åpent og hverdagslig emnet behandles. De skriver alle at de lenge har hatt dårlig selvtillit og komplekser over størrelsen på brystene sine. Etter inngrepene er de fornøyd, og har nå pupper som ligger en til tre størrelser over gjennomsnittet for en 18-åring.

For unge for ansvaret?

Disse bloggerne har etter landets lover nettopp blitt voksne. Det er kanskje for tidlig å la dem ta ansvar for hva som er informativt og hva som er skadefullt for andre? De sitter på makten til å påvirke over 50 000 unge jenter hver eneste dag. Er det riktig å legge ansvaret på leserne, og deres evne til å filtrere ut innhold som kan påvirke dem i en negativ retning? Som tidligere nevnt utvikler leserne et venninneforhold til bloggerne, og en venninnes mening har mye å si – spesielt når man er i tenårene, en tid preget av mye usikkerhet og en trang til å passe inn.

Om unge jenter ser opp til disse bloggerne, og ser på dem som forbilder, vil bloggernes usikkerhet kunne manifestere seg i leserne deres. Om en jente som i lesernes øyne er penere enn dem selv føler usikkerhet over sitt utseende, vil dette skape en enda større usikkerhet hos de som ser opp til henne.

Kristine Ullebø på femten år, står bak bloggen Krisssy . Hun er en svært slank jente, noe leserne ofte kommenterer; de mener hun bidrar til kroppspress. Hun har svart med at om en leser hadde utviklet en form for spiseforstyrrelse etter å ha sett bilder av henne «er den personen så lett påvirkelig og sårbar og har allerede et så usunt forhold til sin egen kropp at vedkommende mest sannsynlig hadde blitt syk uansett.»

Dette er et tydelig eksempel på ansvarsfraskrivelse.

Bevisstgjøring og etisk veiledning

I 2011 publiserte Forbrukerforbundet «Bloggveiledning – brev til deg som blogger». Srivet omhandler blogging og reklame.

Nå er det på tide med etisk bloggveiledning.

Mange unge lesere klarer ikke å velge bort det som ikke er sunt for dem. Her må bloggerne ta ansvar for det de eksponerer leserne for. Om de får tilbakemelding på at det de legger ut kan være skadelig for andre, er det nødvendig å ta selvkritikk på det. Med mange tusen forventningsfulle lesere, kan ikke bloggerne ignorere deres egen status som forbilder. Det er avgjørende at bloggerne er klar over den makten de sitter på, og det ansvaret som følger med. De må læres opp til å vurdere de budskapene de sender ut.

Skal vi forvente at en fjorten år gammel jente som knapt har kommet i puberteten selv skal forstå at silikonimplantat ikke nødvendigvis er veien til selvsikkerhet og lykke? Nei, vi kan ikke legge dette ansvaret på leserne. Selv om en blogg er og blir bloggerens eiendom, vil det være en fordel å legge noen retningslinjer. Det gjelder å vise de unge bloggerne hvordan makt skal brukes til å gjøre felles på en ansvarsfull måte.

Relevante artikler

  1. DEBATT

    Det er lite mimikk blant mange bloggere. Derimot er det mye Botox og fillers.

  2. KRONIKK

    Lepper så store at de knapt klarer smile. Botox i ikke-eksisterende rynker. Puppejobber og neseoperasjoner. Hva får unge jenter til å gjøre sånt?

  3. KULTUR

    Hvorfor følger en kvinne, som er over 30 år gammel, en blogg som får henne til å gråte?

  4. SID

    Hvor lenge skal vi bloggere få skrive om hvor vi fyller leppene?

  5. KULTUR

    Strid om blogg-plakaten: – Gir legitimitet til en industri som skader unge mennesker

  6. KULTUR

    Fire bloggere har gitt ut bøker. Psykiske problemer og sårbarhet er fellesnevneren.