Meninger

Melodi Grand Prix kjører «safe», men likevel risikofylt

  • Robert Hoftun Gjestad
    Robert Hoftun Gjestad
    journalist
Karin Park har skrevet MGP-låt sammen med engelske Guy Chambers. Han er mannen bak Robbie Williams største hits.

Valget virker tatt: Norge skal til finalen i Wien med pur, kommersiell popmusikk. Dét er alltid et sjansespill.

NRK sparer penger, og har som kjent droppet delfinalene i årets Melodi Grand Prix (MGP). Nå handler alt om finalen i Oslo Spektrum lørdag 14. mars. Det betyr selvfølgelig færre låter totalt, og mindre muligheter til å vise frem en musikalsk bredde i låtvalget.

At de elleve låtene som er valgt ut til denne jubileumsutgaven av MGP skulle være en så homogen popmasse, er likevel overraskende.

Kjører hitlistepop

Her virker det som om NRK, MGPs musikkansvarlig Vivi Stenberg og hennes lille jury har blinket seg ut pur, kommersiell hitlistepop som rettesnor for utvalget.

Det kan selvfølgelig være at resten av de ca. 800 innsendte bidragene til konkurransen bare var vas, men noe kurant rock, metal, elektronika eller hiphop må det vel ha vært i bunken?

Så langt har vi kun fått høre 15 sekunder av hver låt, men det er da nok til et overslag. Og med unntak for komi-låten fra Staysman & Lazz, en ballade og den urklassiske MGP-låten fra veteranene Tor & Bettan, består årets finalefelt jevnt over av unge folk som driver med pop i nesten samme form.

Noen er hentet tilbake fra talentkonkurranser på TV, og som vanlig er ingen av dem store stjerner på den norske artisthimmelen pr. i dag.

Et internasjonalt sjansespill

Å gå så rått for den rene popen, er på mange måter å kjøre «safe». Det enkle er ofte det beste for å treffe seerne i MGP-sammenheng. I alle fall er det minst sjanse for å bli latterliggjort på sosiale medier slik.

Samtidig må Vivi Stenberg og hennes jury tenke ett hakk lenger enn Oslo Spektrum når de plukker låter.

Vinneren skal tross alt sendes til Wien i slutten av mai for å vinne den internasjonale finalen i Eurovision, slik Alexander Rybak sist gjorde for Norge med «Fairytale» for seks år siden.

I den konkurransen, mot 38 andre låter fra vest til langt øst, handler alt om å skille seg ut. Dét er ikke alltid like lett med pur pop, som fort kan drukne i den store mengden av låter internasjonalt.

Velger en som kan

Om noen av årets låter virkelig har dette ekstra, er vanskelig å si før alle låtene er hørt i sin helhet. Det får vi først i februar, dessverre, for NRK kjører gradvis lansering av sitt MGP.

Om jeg likevel skal ta et valg sånn umiddelbart, blir det ikke Tor & Bettan, selv om hun får mye gratis oppmerksomhet både hjemme og ute siden det er 30 år siden «La det swinge».

Nei, jeg velger heller Karin Park og hennes «Human beings», og det av flere grunner.

Mange mente låtskriveren selv burde sunget «I feed you my love» i finalen i Malmö for to år siden, selv om Margaret Berger tok den til en fjerdeplass. Denne nye låten virker dempet og sterk, og skal visstnok ha en svært personlig tekst, drevet frem av musikerkjæresten Kjetil Nernes' kreftsykdom i fjor.

Som en herlig bonus er engelske Guy Chambers med som låtskriver. Det er lov ikke å vite hvem han er, men sjekk Wikipedia. Rekken av toppsingler han har skrevet med og for superstar Robbie Williams, er lang.

Veldig lang ...

Les også

  1. Nå annonseres årets MGP-artister

  2. Disse tror Aftenposten på