Meninger

Udemokratiske pietister

  • Inge Anne Olsen

I hele Vesten finnes det ungdom som tiltrekkes av en ekstremt pietistisk variant av islam. Denne helgen skal de for første gang manifestere seg i all offentlighet i Norge.

Det finnes knapt en mer pietistisk form for islam enn den som forfektes av de norske ungdommene i organisasjonen Det Islamske Nettverk, populært kalt IslamNet. Det er ingen grunn til å hilse organisasjonen velkommen. De unge nordmennene som flokker seg rundt organisasjonens leder Fahad Qureshi innlemmes i en ekstremt pietistisk, moralistisk og asketisk versjon av islam. Tilhengerne kan gjøre seg selv en bjørnetjeneste ved å distansere seg så kraftig fra storsamfunnet.

Men de tilhører ikke det vi kaller radikal islam, og ingenting tyder på at de bedriver noen form for voldsromantikk. Slik er det knapt noen grunn til å frykte dem.

Avskyeligheter.

Denne helgen arrangerer IslamNet en såkalt fredskonferanse i Oslo, ikke-muslimer er spesielt velkommen, og på talerstolen står utenlandske talere som tidligere har forfektet avskyeligheter som steining av homofile og ekteskapsbrytere.

IslamNet understreker at de inviterer til dialog, senest i et debattinnlegg her i avisen i går. Men mye tyder på at helgen i stedet vil fremstå som en lang monolog. Tre av fire foredragsholderne som er oppført i programmet kommer fra kretsen rundt den ekstreme TV-evangelisten Zakir Naik i Mumbai.

Blant de omstridte talerne er den britiske konvertitten Abdur-Raheem Green. Greens far var koloniadministrator i Tanzania, der Green vokste opp med navnet Anthony. I 1987 avbrøt han universitetsstudier og konverterte til islam, og han er blant dem som skal ha støttet steining av homofile og ekteskapsbrytere. Green skal senere har moderert sine holdninger. Men også andre av helgens talere har holdinger som ikke skal aksepteres i Norge.

Betyr det at de ikke burde gis tilgang til en talerstol her? Kan de rekruttere ungdom til terrorisme? Arrangøren IslamNet tar avstand fra alle former for vold. Lederen Fahad Qureshi har fortalt at han samarbeider med PST. Da må vi tro at PST også har vurdert det slik at helgens foredragsholdere ikke vil gjøre ubotelig skade.

Spørsmålet er like mye om vi gjør disse ekstremistene viktigere enn de er, ved å gi dem så mye oppmerksomhet. USAs koranbrennende pastorer har oppnådd det meste av sin betydning etter at de ble båret frem i mediene.

Største manifestasjon.

Det går an å se på IslamNet som en motkultur, en islamsk versjon av Blitz, et opprør mot forbruk og nytelsessyke. Og når det gjelder pietisme slår IslamNet både læstadianere og vestlandske indremisjonsfolk langt ned i støvlene.

Ifølge seg Fahad Qureshi har IslamNet allerede 1400 betalende medlemmer, og på helgens konferanse venter han 3000–4000 deltagere. Da inkluderer han nok også inviterte interesserte ikke-muslimer, men det er uansett høye tall. Dersom de slår til, kan dette bli en av de største muslimske manifestasjoner som har funnet sted i Norge. I så fall bør det bli en vekker for andre menigheter – hvordan kan de vinne ungdommen tilbake?

Salafister.

Det mest problematiske ved IslamNet er at de fremstår som antidemokratiske. Og noe av det verste som kan komme ut av organisasjonens aktiviteter og av helgens konferanse, er at både muslimer og ikke-muslimer blir forledet til å tro at salafistenes versjon av islam er den eneste og sanne. På verdensbasis er salafistene en forsvinnende liten del av det muslimske fellesskapet som kalles umma. I Norge har vi ikke tidligere hatt så klart definerte salafister som IslamNet.

Men skal religionsfrihet fungere, er det ikke bare kristne minoriteter som må få lov til å isolerer seg fra samfunnet.

Det er også mulig IslamNets virksomhet kan hemme integrering, dersom det vi egentlig ønsker er assimilering. Tilhengerne er for en stor del studenter. De har språket i sin makt. Når de er ferdig utdannet vil de kunne ta høyt kvalifisert arbeid, hvis de slipper til. Med sitt sterke fokus på moral kan vi også forvente at de vil bli lovlydige borgere. Stort flere krav kan vi knapt sette til våre borgere.

Muslimer blir ofte beskyldt for å tale med to tunger, og å holde sine egentlige hensikter skjult. I fjor ble IslamNet kritisert for uttalelser som falt på møter arrangert i lokaler på Høgskolen i Oslo. Kritikkverdig ja, men skjult var det ikke. Videoopptak av møtene lå åpent tilgjengelig på Internett, og det var denne offentligheten som gjorde kritikken av møtene mulig.

Bare én versjon.

Andre norske muslimer er kanskje mer skeptiske til IslamNet enn ikke-muslimene er. Forholdet mellom Islamsk Råd Norge (IRN) og IslamNet er ikke spesielt varmt. IRNs medlemsorganisasjoner støtter seg alle på en av sunni-islams fire lovskoler, men salafistene i IslamNet avviser hele ideen om at islam kan tolkes: Koranen skal leses bokstavelig. Livet skal leves mest mulig slik det gjorde på profeten Muhammeds tid. Punktum.

Andre muslimers skepsis og motstand til IslamNet behøver altså ikke bety annet enn at de har valgt en annen vei til troen. Vellykkede og tilpasningsdyktige muslimer er ikke rollebilder for de unge pietistene. Det har vi blant annet sett demonstrert i en TV-debatt der Fahad Qureshi og Abid Raja gikk løs på hverandre med åpen forakt.

Det er mindre enn tre år siden IslamNet ble etablert, og ennå for tidlig til å se hvordan organisasjonen vil utvikle seg. Et av formålene er «å fremme kunnskap og avklare misoppfatninger om islam.»

Bønneteppet mitt.

Det finnes mange svar på hva islam er og hva muslimsk identitet innebærer. Men lengselen etter å få slippe å skjule at man er muslim finner vi igjen langt fra salafistenes askese. For eksempel blant norske rappere.

«Få venner vet om bønneteppet mitt», synger Magdi i rapgruppen Karpe Diem, på den siste cd-en Aldri solgt en løgn. Den såre låten Tusen tegninger handler nettopp om retten til å tro: «Alle disse temaene som ellers er tabu/ Du, tør du å si du ber i smug/ når du veit at mange av dine ville sett på deg som sjuk./ For det er sjukt at du må si at Gud setter oss fri/ jeg utsetter å si at du ser på en muslim/ til jeg allerede har gjort et inntrykk», synger Magdi Omar Ytreeide Abdelmaguid.

Han befinner seg langt fra askese og pietisme, men kanskje like nær islam. Unge norske muslimers frustrasjon er uansett noe vi må ta på alvor, og møte i åpent lende heller enn i skyttergravene.

Mest lest akkurat nå

  1. 1
    POLITIKK
    Publisert:

    MDGs nye sjef ofrer ikke det tredje kjønn og rusreform for å vinne flere miljøvelgere

  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5