Meninger

Bruk Flagstads minne aktivt

  • Anne Gjevang
Kirsten Flagstad(1895-1962)

Sang. Har vi tatt godt vare på den kunstneriske arven Kirsten Flagstad etterlot oss?

Les også

  1. NRK bør krympes kraftig

  2. Opera Grandiosa

I dag vil vår store sangerinne Kirsten Flagstad bli minnet. 50 år er gått siden hun sovnet inn på Rikshospitalet, «mitt andre hjem», som hun kalte det.

Operasjef Anne Gjevang

Fremdeles er det hennes navn som kaster glans over norsk sangkunst. På Metropolitan-operaen treffes ennå glødende tilhengere som vet å beskrive det enestående i hennes stemmes glans og bæreevne. I Richard Wagners høyborg, Bayreuth, er hun helt selvfølgelig «die Flagstad», i samme grad som «La Flagstad» fremdeles er et begrep ved La Scala, Milano.

Operasjef uten lønn

Kirsten Flagstad var opptatt av å være en som bidrar. Etter eget ønske utførte hun arbeidet som operasjef uten lønn, brukte av egne midler for å engasjere unge, lovende norske sangere og etablere flere musikerstillinger.

Vi minnes henne i dag som selve synonymet på norsk vokal storhet. Makter vi å gjøre dette i hennes ånd? Selvsagt skal vi fortsette å gjøre ære på henne med konserter, Flagstad-priser etc. Men først og fremst skal vi våge å spørre: Har vi tatt godt vare på den kunstneriske arven hun etterlot oss? Lar vi henne, med kunnskapen vi har om hennes virke, i ettertid bidra til at fremragende norsk vokalkunst videreføres? Dette ville hun inderlig ha ønsket, hun som elsket musikken og sangen over alt.

Ja, hun var enestående. En Flagstad, en Jussi Bjørling, Maria Callas, Luciano Pavarotti dukker ikke opp ved våre musikkonservatorier annenhver dag. Men var det «bare» talentet som gjorde disse sangerne glimrende? Hva vet vi om hvordan hun, fra hun var ung, bygget den profesjonelle standard som ble hennes varemerke?

Høydramatisk sopran

I 2012 ble Wagners opera Tristan und Isolde fremført ved Den Norske Opera & Ballett. Mitt ansvar som daværende casting director var å besette sangerne til solorollene. Tittelrollene er meget krevende, skrevet for stemmekategorier vi innen faget kaller høydramatisk sopran og høydramatisk tenor, heldentenor. Det ble en oppvekker. Vi har ingen sangere i Norge i dag som bærer disse fagene! (På min personlige ønskeliste, som omfatter de etter min mening fem beste Isolder i dag, befinner seg imidlertid to svenske). Da Flagstad sang sin første Isolde ved Nationaltheatret i 1932, var hennes Tristan Gunnar Graarud, norsk tenor og en avholdt Tristan, Parsifal, Siegfried i Bayreuth! Kong Marke ble sunget av bassen Ivar Andresen (riktig, han på halspastillesken), likeledes en hyppig gjest i Bayreuth! Flagstad var altså langt ifra den eneste norske sanger i det dramatiske faget på verdensscenene. I dag er baryton Terje Stensvold vår eneste fanebærer.

Les også

Frikjennes for<br/> nazi-sympatier

Talentene er der. La oss bruke Flagstads minne aktivt, gå oss selv etter i sømmene. Å bygge en internasjonal karrière er krevende og komplekst. Er det mulig vi blir for raskt fornøyde?