Meninger

Når punktlighet teller – et bevis på at reklame virker

  • Kristin Lund

Her sitter jeg og slår opp med min mangeårige reiseleverandør. Det får ikke hjelpe. Reklame virker, skriver kunden. NTB Scanpix

Jeg er deres kjernekunde. Jeg føler meg lurt, og det har jeg ingen tradisjon for å finne meg i.

Kjære SAS. Jeg er deres kjernekunde. En av dem som flyr mye. Det er jobben min. Ikke en fancy gullkortkunde, for min arbeidsgiver skal vite at jeg ikke har noen unødig binding til noe selskap. Og alltid bak, vi er økonomiske på min arbeidsplass.

Men likevel: Han (hun) i reklamen med dress, som rekker fotballkampen, fordi hun flyr SAS – fordi punktlighet teller. Når jeg ser den reklamen, tenker jeg alltid: De har skjønt det. Det er meg de snakker til. Jeg vil hjem. Det er det viktigste.

Jeg stolte på dere

Ikke misforstå: Jeg er ikke vanskelig. Jeg forstår at fly kan få tekniske problemer, sånn helt plutselig. Jeg er til og med glad for at dere heller legger meg på hotell enn å ta sjansen. Og ja, jeg vet at franskmenn ikke takler dårlig vær: Nye hotelldøgn. Jeg tar det stoisk, smiler, mens jeg ser fredagskvelden og lørdag formiddag med familien gå fløyten. «Part of the game.»

Det viktigste er at jeg stoler på dere, eller rettere sagt stolte, inntil fredag 5. juli. To slitsomme dager på jobb i Paris er unnagjort. Endelig ferie. Og jeg flyr jo SAS, jeg kommer hjem. De vet at punktlighet teller. I dag er det ekstra viktig. På flyplassen kommer overraskelsen. Kansellert. Men hvorfor? Ingen vet. Det er uvanlig.

Det har vært klart siden i morges, sier de litt overrasket og krenket over at jeg ikke er forsvunnet for lenge siden. Mumler om tekniske problemer. De forteller at jeg angivelig har fått en SMS om at de har booket meg om til et fly klokken 18.00 — to timer før det opprinnelige.

Umulig å skaffe crew

Men kjære SAS: Jeg har ikke fått noen SMS. Og hadde jeg fått det, hadde det ikke spilt noen rolle. For jeg er deres kjernekunde. To timer før satt jeg fortsatt på møte. Nå venter hotell i København, med tenåringsdatter i feriemodus på slep.

Les også

SAS vil slå ring om de som reiser mest

I seng klokken 01.30. Opp igjen klokken 05.45. Reise til Kastrup uten å få frokosten jeg var lovet på hotellet. De åpner ikke matserveringen før klokken 06.30. Sulten. Greit nok, kjøper mat på Kastrup og sparer kassalappen.På Gardermoen henvender jeg meg til SAS Ground Service og forlanger å få vite hvor flyet mitt ble av. Det synes jeg at jeg har krav på. Motvillig kommer det: Det var umulig å skaffe crew. De hadde ingen til å fly flyet. Det er jo ferie.

Det får ikke hjelpe

Og kjære SAS: Sikkert fint på hytta til piloten deres. Til orientering satt kundens familie med ferdigpakket bil og ventet. Til ingen nytte. Maten kunne jeg ikke få dekket, jeg måtte skrive og klage først. Og det gjør jeg herved.

Jeg aksepterer ikke at mitt flyselskap, de som vet at punktlighet teller, simpelthen lar være å møte opp. Fordi det passer dem. For dette er forhold innenfor SAS' kontrollsfære. Og SAS har brukt beste sendetid til å fortelle meg at de vet at det betyr mye for meg å komme hjem.

Til alt overmål: Istedenfor å stå kjepprett med tilbud om refusjon av billett, beklagelser og lignende, får kunden beskjed om å bruke tid på å klage for å få refundert usle 152 NOK til frokost. Hermed levert. Nå er det gjort.

Det føles litt som kjærlighetssorg, her jeg sitter og slår opp med min mangeårige reiseleverandør. Det får ikke hjelpe. Reklame virker. Jeg føler meg lurt, og det har jeg ingen tradisjon for å finne meg i. Som min tenåringsdatter så treffende spør: «Mamma, hva har du egentlig imot Norwegian? SAS gadd jo ikke møte opp.»

Hilsen hun som lar punktlighet telle.

Relevante artikler

  1. NORGE

    Nordmenn på ferie etterlyser informasjon fra Ving

  2. REISE

    Klaget på hotellets «vaskegebyr» – fikk medhold

  3. VERDEN

    Full stopp for SAS-fly: 175 passasjerer strandet i Alicante

  4. VERDEN

    Sandfaste passasjerer flys hjem i dag

  5. A-MAGASINET

    Kakerlakker på badet, flekker på lakenet, kaldt i vannet, dyrt i baren

  6. NORGE

    Flere nordmenn strandet på full og varm flyplass: – Barn gråter, det er køer overalt og eldre føler seg dårlige