Meninger

Bylarm: Bransjefesten som vokste seg viktig

  • Robert Hoftun Gjestad
    Robert Hoftun Gjestad
    kulturjournalist

Ary var det store artistnavnet på Bylarm i fjor, og innfridde forventningene. Hvem «vinner» i år? Foto: Monica Strømdahl

Norsk musikk er inne i en ny jappetid, mener artist Sondre Lerche. Mye takket være Bylarm, som nå feirer 20 år.

Hva var det de tenkte, de ni vennene som i 1998 startet Bylarm i Trondheim? En bransjefestival med «lavt budsjett og høyt engasjement», som kunstnerisk leder Paal Ritter Schjerven ved Popsenteret i Oslo kaller den tidlige Bylarm-ånden i Klassekampen.

Jo, et omreisende bysirkus der artister, plateselskapsfolk, managere, bookingagenter og journalister pludret og lærte på dagtid. Og drakk seg gjennom konserter på kvelden.

Slik skulle en norsk musikkvirkelighet omtalt som «stillestående vann» av bransjemann Øystein Ronander bygges opp igjen med selvtillit og ferskt materiale.

Det har gått bedre enn noen kunne ane.

Inne i en ny jappetid

Så bra at artist Sondre Lerche i Klassekampen mener at norsk musikk er inne i en ny jappetid. Med en drøss av «young aspiring professionals», altså.

Unge artister med ambisjoner på jakt etter personlig suksess på kort tid.

  • Lurer du på hvem du skal se og høre på Bylarm? Her er tipsene:
Les også

Ekspertene gir deg sin guide til Bylarm

Flaks for disse unge nye at det å være norsk artist eller låtskriver er ekstremt «hot» ute i verden akkurat nå, og at Bylarm de siste årene har vokst seg til det nordiske stedet å vise seg frem for en internasjonal bransje.

Et sted selv svenskene misunner Norge så mye at de har krøpet til korset og kommer hit for å høre nytt og etablert.

Det er resultatet av et bevisst strategivalg fra Bylarm og programsjef Joakim Haugland. Å hjelpe norsk musikk ut. Valget møtte noe kritikk, men var det eneste rette.

Aldri før har det blåst så friskt i norsk popmusikk, spesielt i utlandet, og Bylarm er en del av årsaken.

Mest spenning live

Derfor, på 20-års jubileet for bransjetreffet som teller både konferanser og konserter, knyttes det mest spenning til de mange liveopptredene.

Sigrid, Julie Bergan, Myra, Jakob Ogawa, Mugisho, 9 Grader Nord, The Modern Times, Store P, Megalodon Collective og Strange Hellos.

I jappetidens ånd, hvem bruker sin konserthalvtime til å vise at akkurat de er klare for verden?

Det er hakket mer spennende enn seminarposter som «lansering av avfallsguiden for arrangører», «Poland’s indie scene: an intro» og «optimaliser din digitale tilstedeværelse».

  • Den norske musikkvåren er godt i gang. Her er høydepunktene:
Les også

11 norske plater å se frem til

Hvem er den neste store?

Seminarbiten har vært viktig i Bylarms funksjon, for all del. Med organisasjoner som Øyafestivalen, Music Norway og andre har man skapt en tiltrengt profesjonalisering av bransjen.

Men nå vil vi høre resultatet av Bylarms tyve år med pludring, drikking og jobbing. De unike artistene, med låtene som ikke kan stoppes. De neste store, som skal løfte norsk musikk enda et hakk.

Skru på larmen, og så kan vi minnes hvordan det gikk med den forrige jappetiden på slutten av 1980-tallet en annen gang ...

Les mer om

  1. Bylarm
  2. Sondre Lerche
  3. Musikk
  4. Oslo

Relevante artikler

  1. KULTUR
    Publisert:

    Tre koronakonserter onsdag: «Et herlig opplegg»

  2. A-MAGASINET
    Publisert:

    Mens vennene får barn, har Sondre Lerche et annet prosjekt

  3. KULTUR
    Publisert:

    Samlet inn 134.000 på Facebook-konsert

  4. KULTUR
    Publisert:

    Pappa Bjørn Eidsvåg ba sønnen tenke nytt. Med resultatet kan du leke manager for popstjernene.

  5. KULTUR
    Publisert:

    Tidsriktig nostalgi fra Sondre Lerche

  6. KULTUR
    Publisert:

    OverOslos første dag: Trygt og godt, men forglemmelig