Meninger

Hva skjedde egentlig på Facebook under valgkampen?

  • Geir Sand Nilsen

Kanskje kunne man spådd utfallet av årets valg kun ved å se på statistikk fra sosiale medier, skriver Geir Sand Nilsen i Fanbooster. NTB Scanpix

Vi er i ferd med å etablere en direkte kanal mellom velgere og politikere vi aldri har sett før i Norge.

Vi har alle hørt om Barack Obamas valgkampanjer i sosiale medier. I år trappet også norske partier opp sin satsning på Facebook, Twitter og de andre plattformene.

Men hvordan gikk det egentlig? Hadde Facebook noen reell effekt på hva vi stemte? Og hva var strategien til de ulike partiene?

Politikerne større enn partiene

Personer er viktige i en valgkamp. Det vises også meget tydelig på Facebook. De mest profilerte partilederne, Jens Stoltenberg, Erna Solberg og Siv Jensen, er alle betydelig større enn partiene sine på Facebook. Jens Stoltenberg er f.eks hele 5,41 ganger så stor som Arbeiderpartiet i antall følgere (fans). Trenden er også tydelig helt opptil valget. F.eks. har både Siv Jensen og Jens Stoltenberg fått flere nye følgere enn partiene sine den siste måneden. Se graf:

Antallfans-1iexVzJh3F.jpg

Tallene fra Facebook tyder på at Audun Lysbakken, Liv Signe Navarsete og Trine Skei Grande er mindre profilerte i forhold til partiene de representerer. Både samlet antall følgere og nye følgere den siste perioden hos SV, SP og V viser at partiene oppleves forholdsmessig viktigere enn sine ledere.

Dette kan ses på to måter. Enten har SV, Sp og V en strategi på at partiet er viktigere i sosiale medier, eller så oppfattes ikke lederen som klar nok. Jeg tror mest på det siste. Jens, Erna og Siv er større enn partiene sine, så hvorfor skal ikke de andre partilederne være det samme?

Les også

«Hjelp, vi er på Facebook!»

De sosiale mediene er sterkt preget av mennesker. Vi hører på og lytter til personer. Det er personer vi knytter bånd til. At de tre mest kjente og omtalte partilederne har så mange flere følgere, tolker jeg rett og slett som et tegn på at de ikke er like populære som sine partilederkolleger. Hvorfor skulle de ellers få mindre oppslutning? Kan det være partienes strategi at de gjør som i fotball – laget er viktigere enn enkeltspillerne?

Partiene er mest aktive

Et mulig svar ligger i forskjellen mellom effekt i innholdet som blir lagt ut på sidene til partiene og partilederne. Alle har tydeligvis skjønt at det lønner seg å kommunisere på Facebook. De rød-grønne har vært de mest ivrige. SV leder an med ti poster hver dag den siste måneden, tett fulgt av Ap med åtte og Sp med seks. De borgerlige ligger på ca. fire poster daglig. Rundt regnet snakker altså de borgerlige halvparten så ofte som de rød-grønne på Facebook.

Antallinteraksjoner-BL6QAD8s3N.jpg

Partilederne på sin side snakker betydelig sjeldnere. Erna er ivrigst med fire poster om dagen, mens de andre ligger på rundt to.

Hvorfor snakker partiene mer enn lederne sine? Følger ikke lederne med? I snitt blir det skapt flere svar, delinger og likes når innhold kommer fra en partileder enn når det kommer fra et parti. De Grønne er et unntak, de har jo ingen reell personlig skikkelse på Facebook. Men bortsett fra det, ville samtlige partier, inkludert SV, Sp og V, skapt mer engasjement ved å la budskap komme fra partilederen. Allikevel velger de altså å la partilederen snakke ca. halvparten så ofte som partiet sitt. Jeg synes det er merkelig.

Kanskje er partiene redde for at enkeltpersoner blir for store? Hva skjer for eksempel når Jens Stoltenberg med sine 327 245 følgere gir seg i politikken? Jeg kan til en viss grad forstå denne frykten. Men ting endrer seg raskt i sosiale medier. F.eks. fikk Trine Skei Grande alene 3 873 nye følgere 28. mars 2013. Nye helter kan raskt skape stort engasjement. Det er derfor større grunn til å skape helter enn å frykte frafall av bastioner.

Miljøpartiet De Grønne klart størst

Hvem er så disse personene som følger politikere og partier på Facebook? Ved å sammenligne antall ordinære medlemmer partiene har og antall følgere på Facebook, kan vi få et innblikk. Miljøpartiet de Grønne har hele 4, 69 ganger så mange følgere på Facebook som partimedlemmer.

Antallfansiftpartimedlemmer-9xlQJFQY2R.jpg

Sp og KrF har bare 0,35 og 0,39 antall følgere sett i forhold til antall partimedlemmer. De har altså færre som har trykket like enn betalende medlemmer. Kan det si noe om velgergruppen deres?

Det er ikke unaturlig å tro at desto mer teknologisk du er, desto mer tilbøyelig er du til å følge en partileder og/eller parti på Facebook. Alder er definitivt også faktor. Ved kun å se på Facebook-tallene, ville jeg vært noe engstelig for fremtiden dersom jeg var leder i Sp eller KrF.

Frp engasjerer mest per post

Vi vet at venstresiden har flest aktiviteter på Facebook. De snakker mest til fansen sin. Men det er Frp som får mest engasjement per gang de poster. Siv Jensen får hele 4552 interaksjoner i snitt hver gang hun poster. 4552 som ikke bare leser, men gjør noe hver gang noe posten på siden hennes. Det er helt fantastisk store tall.

Les også

12 ungdommer forteller hvorfor de skal stemme

Den enkeltposten som skapte mest effekt på Siv Jensens side sist måned, handlet kanskje ikke overraskende om innvandring. På Jens Stoltenbergs side er det derimot en siste hilsen til Rolf Wesenlund vi responderte mest på. Innvandring mot kondolanse. Jeg vil anta at type innhold som skaper engasjement sier noe om velgergruppen. Hva det vil si, skal jeg ikke begi meg ut på, men det er åpenbart at likt innhold ikke skaper lik effekt i de ulike partienes poster.Det er en tendens i sosiale medier at polarisering og klare standpunkt skaper debatt. Men bortsett fra dette, kan det være store utfordringer i å vite eksakt hvilke poster som sprer seg mest og dermed vite hva man skal satse på.

Jeg har inntrykk av at en stor andel av postingen i årets valgkamp har foregått med lite testing og analyse. Er det noe som er sentralt for å få effekt på Facebook, er det å måle, måle og måle. Når du poster opp til ti poster hver dag, burde du ha nok data til å finne ut hva som fungerer.

Se oversikt over Jens Stoltenbergs og Siv Jensens poster med mest engasjement.

Et fantastisk engasjement

At Facebook har spilt en stor rolle i årets valgkamp, er hevet over enhver tvil.

Dersom vi summerer alle interaksjoner de siste 28 dagene for sidene til partiene og partilederne, får vi 1 344 756 interaksjoner. Dette tilsvarer 37,5 prosent av de stemmeberettigede. Da må vi huske at visninger ikke er inkludert. Dette er antall personer som har gjort en handling (altså likt eller kommentert et utspill).

Tallene fra årets valgkamp viser både en stor vilje til å ville dele og en fantastisk stor deltagelse fra velgerne. Det viser også at vi er i ferd med å etablere en direkte kanal mellom velgere og politikere vi aldri har sett før i Norge.

Les også

Det pinligste, viktigsteog kjedeligste

Årets valg var kanskje den spede begynnelsen på en på en ny måte å drive valgkamp på. Vi har bare sett begynnelsen på hvordan velgere kan engasjere seg i sine hjertesaker og få muligheten til å påvirke politikerne direkte.Kanskje kunne man også spådd utfallet av årets valg kun ved å se på statistikk fra sosiale medier. Neste valg skal jeg være to døgn tidligere ute med prognosene fra sosiale medier. Gleder meg!

Alle tall er hentet fra Fanbooster Monitor. For mer statistikk om valgkampen på Facebook, se www.slideshare.net/fanbooster.

geiremann-jf6n_23ewq.jpg Takin Kroop

Relevante artikler

  1. A-MAGASINET

    Slik finner partiene deg på Facebook i valgkampen

  2. FOTBALL

    Heller ikke på dette punktet er noen i nærheten av Rosenborg

  3. SID

    – Jeg vil mye heller ha slike videoer fra Sophie Elise enn flere kleine videoer fra partilederne

  4. POLITIKK

    Listhaug kommer til Stortinget med en «unik» posisjon: – Kan være en rebell i eget parti, sier professor.

  5. DEBATT

    Fire måter internett brukes til å undergrave demokratiet | Eirik Løkke

  6. NORGE

    Slik driver partiene desperat velgerjakt på målstreken