Meninger

Går det sport i det?

  • Kulturredaktør
  • Per Anders Madsen
    Redaktør

Munch-tyveriene minner om en nervekrig hvor den psykologiske effekten betyr like mye som utbyttets verdi i kroner og øre.

Et halvt år etter at "Skrik" og "Madonna" ble revet løs fra veggene i Munch-museet og forsvant, rettes blikket mot Refnes gods. Spørsmålet både ledelsen ved Munch-museet og de kunstansvarlige i Oslo kommune ble konfrontert med i august, var dette: Hadde museet funnet et forsvarlig balansepunkt mellom sikkerhet og tilgjengelighet? Ja, lød forsikringen. Det egentlige svaret ligger i at museet fortsatt er stengt for ombygging.I dag må ledelsen ved Refsnes stille seg samme spørsmål, i en litt annen variant. Er det forsvarlig å ha en unik Munch-akvarell hengende på en restaurantvegg?

Signaleffekt.

Det er ikke ikoner av samme klasse som "Skrik" og "Madonna" som nå har forsvunnet. Men signaleffekten ut i det offentlige rom blir ikke bare bestemt av kunstverkenes antatte verdi. Navnet Munch og den etter hvert begredelige bevaringshistorie man forbinder med dette navnet, veier også tungt. Tre nye Mucnh-verk blir borte, mens fortsatt ingen er siktet for forrige ran. Politiets håp har vært at all viraken skulle bidra til å røyke ut forbryterne. I stedet har det inspirert til et nytt, dristig Munch-raid, ser det ut til. Det er pinlig for dem med ansvaret, trist for alle andre. Vet tyvene på Refsnes faktisk hva de har gjort? Ikke sjelden oppdager kunsttyver først etter at tyveriet er begått, at de sitter med bilder de ikke greier å få solgt. Cezannes "Stilleben med frukt og mugge" ble stjålet i Boston i 1978 og levert tilbake for seks år siden. Tyvene hadde hatt det i et bankhvelv i 20 år og var gått lei. Kunstverkene som forsvant fra Refnes er vanskelig å omsette, men tilhører likevel ikke en slik klasse. Munch-litografier — han laget i alt ca. 30 000 grafiske arbeider - selges stadig gjennom auksjonshus over hele verden. Det kan gi åpninger, selv om Munch-samlere ofte krever en oversikt over eierhistorien før de kjøper. Akvarellen "Blå kjole" er mye vanskeligere å få omsatt, men neppe helt umulig dersom tyvene får den med seg til utlandet.

Omfattende.

Kunsttyverier er big business. Ifølge Interpol rangerer virksomheten svært høyt opp på listen over ulike kriminelle aktiviteter på verdensbasis. Hvert eneste år stjeles rundt 60 000 kunstverk verden over. Bare et lite mindretall dukker noen gang opp igjen.Selv om det i går kveld ble pågrepet tre personer, er det fortsatt for tidlig å slå fast om tyveriet på Refnes har forbindelser til dette enorme, illegale kunstmarkedet, direkte eller indirekte. Munch er utsatt uansett, også fordi det finnes andre former for transaksjoner. Bare det å gjennomføre et slikt tyveri kan omsettes i høy prestisje i tyvenes eget miljø - nettopp fordi det er Munch det handler om. Det går sport i slikt også.

  1. Les også

    Munch-tyver avslørt av naboer

  2. Les også

    Slik sikrer du kostbar grafikk

  3. Les også

    Munchjakten i Playboy

  4. Les også

    Østfold - alle nyheters mor

Relevante artikler

  1. NORGE

    Kunsttyven Pål Engers liv blir TV-serie

  2. KULTUR

    – Bare positivt at Munchs verker er delt mellom flere museer

  3. KULTUR

    Munchmuseet sier farvel til Tøyen etter 56 år

  4. KULTUR

    Her kommer de verdenskjente maleriene: Slik blir det nye Munch-rommet i Nasjonalmuseet

  5. KULTUR

    Vurderer å fjerne gullrammene på Munch: – Jeg blir helt matt. Dette er norsk ukultur på sitt verste, sier Fredrik Torp

  6. KRONIKK

    Nasjonalgalleriet og Canica må med i Nasjonalmuseet