Meninger

Norge må lære av Albania

  • Bård Hoksrud
  • Ingebjørg Godskesen
  • Jørund Henning Rytman
Ingebjørg Godskesen (Frp), Bård Hoksrud (Frp) og Jørund Henning Rytman (Frp) på tur i Albania for å lære om satsing på infrastruktur. Her fra passkontrollen mellom Kosovo og Albania.

Det er et paradoks at Albania satser mer på infrastruktur enn Norge.

Albania hadde tidligere Europas dårligste veier, og bare 12 prosent av veinettet var asfaltert. Dette har endret seg de siste årene, og i 2009 passerte Albania Norge på gjennomsnittshastighet mellom de største byene. Fremskrittspartiet besøkte Albania den første uken av september for å se utviklingen med egne øyne, og for å få tips og råd om hvordan man kan få fart på veibyggingen i Norge.

For tre år siden tok det åtte timer å kjøre fra Pristina i Kosovo til Tirana i Albania, men nå tar turen to og en halv time. Den nye motorveien har ikke engang bompenger — kun passkontroll. En annen motorvei vil stå ferdig mellom Tirana og Elbasan i februar 2013 og kutte kjøretiden fra én time og 20 minutter til bare 18 minutter. Slike veiprosjekter er krevende, fordi Albania er et land med høye fjell og dype daler. På det meste brukte Albania derfor nesten halvparten av statsbudsjettet på infrastruktur. Albanske politikere mener imidlertid at landet ikke har råd til å la være å investere i økt fremkommelighet og fremtidig økonomisk vekst.

Albania har i likhet med andre ekskommunistiske land mye å ta igjen, både når det gjelder infrastruktur og innenfor andre viktige samfunnsområder. Det er likevel et paradoks at Albania satser mer på infrastruktur enn Norge, og at veien fra idé til ferdig vei bare tar en brøkdel av tiden sammenlignet med her i landet. Norge har mye å lære av Albania når det gjelder investeringsvilje og veibygging.

Les også

  1. Syv veier til bedre vei og bane

  2. Frykter trafikksammenbrudd i Oslo-området

  3. Dette koster utsettelse av E18