Meninger

Countryfestival må snart levere kvalitet

  • Vidar Kvalshaug
Norsk Country Treff på Breim i Sogn fikk knutepunktstatus. Her med leder av Norsk Countrymusikkforbund,. Roger Wernerson, Nils R. Sandal fra Norsk Country Treff og kulturminister Anniken Huidtfeldt. FOTO: ARVE HENRIKSEN

Første jobb for den statsstøttede countryfestivalen i Breim blir å la være å booke Vassendgutane.

Les også: Publikum ødelegger, gi pengene til en klubb

I går ble Nils R. Sandal lurt til Jessheim av kulturminister Anniken Huitfeldt for å få nyheten om knutepunktstatus. Hun takket for sist og fortalte at den sytten år gamle countryfestivalen i Breim kommer på statsbudsjettet. Det betyr 1,2 millioner kroner mer å rutte med, men de skal få jobbe hardt for pengene.

Vidar Kvalshaug.

Publikumsproblemet

Jeg har før karakterisert countryfestivalpublikum som marinerte i sprit, utkledd i cowboyutstyr og anklaget bølingen for å støye i hjel kvalitetsartistene. Der ligger festivalens største utfordring.

En knutepunktstatus betyr at festivalen skal være ledende i sitt sjangeruttrykk, hjelpe andre festivaler, rapportere litt tyngre med mer. Det ligger heldigvis ingen alkoholpolitiske føringer med tildelingen, men Breim må virkelig ta fatt i publikum, spesielt det som skjer rundt festivalområdene og rett foran scenen.

Toget går

Bookingtoget for neste sommer, ruller allerede.

Store internasjonale artister legger opp turnéplanene og Breim må skynde seg for å få et anstendig program. Det skal ikke så mye til sammenlignet med 2011. Vassendgutane var det mest attraktive navnet.

En knutepunktfestival kan ikke ha Vassendgutane på topp eller slippe inn mer og mer av dansebandmiljøet, slik vi har sett de siste årene. Det er uendelig avstand mellom internasjonal kvalitetscountry og norske danseband.

Festivalgeneral Nils R. Sandal ser ut til å ha skjønt deler av det.

«Disse pengene vil også bety at vi kan tørre å ta litt kunstneriske sjanser, at vi kan gå bredere ut, og ikke bare gå for de store publikumsyndlingene» sier Nils R. Sandal i dagens Aftenposten.

Klubbene

Kulturministeren mener av hjertet at counrymusikken må tilgodesees med en knutepunktfestival og det er bare å gratulere den minste av de tre musketerer Vinstra, Seljord og Breim. Jeg ville foretrukket en annen løsning, nemlig at et klubbmiljø kom på statsbudsjettet.

I Norge er det klubbmiljøene som siden midt på 1980-tallet har levert kvaliteten innenfor sjangeren og som den aller siste tiden har booket Gillian Welch, Rodney Crowell, Loudon Wainwright III, Lyle Lovett/John Hiatt, Lucinda Williams med flere.

Når Nils R. Sandal sier de ikke bare vil gå for de store publikumsyndlingene, må han også se ut over mainstream-klassen og skue til folk-delen av country, til no depression-bølgen (som var for country det grunge ble for rock) og dets innflytelsesrike band som Wilco, Son Volt, Jayhawks og andre.

Om ikke Breim har kunnskapen som setter kvalitetsaspektet høyest på lista foran 2012, må de snarest knytte til seg personer som kan tilføre det musikken fortjener.

Vi sees i Breim neste år og klakker skoene våre sammen til Alison Krauss, Robert Earl Keen, Steve Forbert eller Neil Young. I Breim, Kentucky.

Twitter.com/Kvalshaug