Meninger

Vår digitale hverdag

  • Forfatter

I dag kan vi ikke lenger klare oss uten PC-en, men kjære dere som lager nettsider, kanskje dere burde ta med en pensjonist som konsulent neste gang dere lager en ny, skriver Frid Ingulstad. Foto: ILLUSTRASJONSBERIT ROALD / SCANPIX

BILLETT PÅ NETT. «Skal du med buss til Kragerø? Bestill billett over nettet, da vel! Da sparer du tid.»

Les også:

EN GOD IDÉ, tenkte jeg og gikk inn på Sørlandsekspressen. Jeg som har skrevet manus på PC i over 20 år, har egen hjemmeside, får daglig en mengde e-post og er til og med på Facebook, det er klart jeg kan bestille billetter på nettet!

Ivrig begynte jeg å fylle ut første side. Snart var den fylt ut og jeg trykket på «neste». Ingen ting skjedde. På’n igjen. Siden ble fylt ut for annen gang, men jeg kom fortsatt ikke videre. Da en halvtime var gått, begynte jeg å bli svett. Var det meg det var noe galt med, eller PC-en? En halvtime til gikk, fremdeles nektet den å fortsette. På Google fant jeg telefonnummeret til Bussterminalen og betrodde min fortvilelse til en hyggelig mannsstemme. Han hjalp meg skritt for skritt.

Den enkle, lille feilen

«Men du må ikke skrive Kragerø, bare Krag,» forklarte han. Da ville noen små bokstaver dukke opp under stedsnavnet, og når jeg trykket på dem, kom jeg videre. Hvordan på kloden kunne jeg vite at jeg skulle skrive Krag og ikke Kragerø? På siste side stoppet det opp igjen. Jeg fikk ikke betalt. Slo nummeret til den hyggelige mannen på Bussterminalen enda en gang.

«Skrev du nummeret på fasttelefonen din eller mobilen?»

«På fasttelefonen.»

«Da må du ha kommet til å trykke på spørsmålet om du ville ha svar på sms.»

«Å, ja.» Skammen brant i kinnene.

Da alt endelig var i orden, kikket jeg på klokken. Over to timer! Jeg kunne tatt trikken til Bussterminalen og ordnet alt på en time! tenkte jeg oppgitt. Og skrevet et par sider i romanen min attpåtil.

Da ringte min datter. Jeg betrodde henne min frustrasjon.

«Men mor, da! Du måtte vel vite at du skulle»... Og så la hun ut om hvordan alt slikt skal gjøres. Jeg følte meg som en analfabet, jeg som før har oppfattet meg som et rimelig intelligent menneske. Jeg skrev ut bestillingen og tenkte at jeg aldri har brukt så mye papir som etter at jeg begynte med PC.

Deretter ble jeg sittende og gruble over fordeler og ulemper ved vår digitale hverdag.

En venninne betrodde meg at hun hadde gitt opp å betale regninger over nettet, hun ble nervøs ved tanken på at koden på brikken skulle forsvinne før hun hadde fått trykket den inn.

En tidligere klassekamerat ble så sinna da han skulle betale over nettet, at han satte seg i bilen, kjørte til banken og skjelte dem ut!

Barnebarn forklarer sine besteforeldre hvordan de skal bruke Facebook, gå inn på Wikipedia for å finne faktastoff, opprette en blogg eller få seg en hjemmeside. De har fått alt det digitale inn fra barnsben av og har ingen problemer med å forstå hvordan alt skal brukes, om det gjelder mobiltelefonen eller PC-en.

Stadig noe nytt

Vi, godt voksne, derimot, strever med å følge med på alt sammen. Hele tiden er det noe nytt, om det gjelder den nye komfyren som mangler gode, gammeldagse knapper til å skru av og på, alle fjernstyrerne som hører til DVD-en eller TV— apparatet, mobiltelefonen eller GPS-en i bilen.

I dag kan vi ikke lenger klare oss uten PC-en, men kjære dere som lager nettsider, kanskje dere burde ta med en pensjonist som konsulent neste gang dere lager en ny?

  1. Les også

    Luft, jord, ild, vann

  2. Les også

    Starten på en ny TV-hverdag

  3. Les også

    Sjekker jobbsøkernes liv på nettet

Relevante artikler

  1. FORELDRELIV

    Alexander (13) og Elias (13) fikk «ukjente» regninger i posten – Forbrukerombudet advarer mot å betale

  2. KULTUR

    Her utfordrer No. 4 «gratisfellen»: – Føles ganske sårbart å be folk vippse oss penger

  3. A-MAGASINET

    Historiestudenten føler seg ikke hjemme i en høyteknologisk fremtid

  4. NORGE

    Sikkerhetseksperter mener Sandberg var naiv: – Han kunne like godt hengt en kubjelle rundt halsen

  5. NORGE

    – Det er urettferdig at vi betaler de samme regningene, men må betale mer fordi vi ikke har kunnskap nok til å bruke PC.

  6. KOMMENTAR

    «Stadig flere vil bryte opp teknogigantene. Dessverre kan det virke mot sin hensikt.»