Meninger

Hva er sosial kontroll?

  • Phd I Kriminologi
  • >nicolai B. Johansen
  • Markedshøyskolenphd I Kriminologi<br
  • Professor I Sosialantropologi
  • Runar Døving

Det er riktig å ta mobberen, men det er ikke sikkert man lykkes i å fjerne uvesenet når man står i ring og skriker til avvikeren.

Følge reglene. Aftenposten har i den senere tid avslørt «sosial kontroll» og «moralpoliti» på Grønland i Oslo. Muslimske menn viser seg å irettesette fremmede på gaten og i butikker. Det er ikke klart om det er mange som gjør dette, men vitnesbyrd forteller om ubehagelige opplevelser.

Det er to ting som er spesielt med det som fortelles fra Grønland. Det ene er at de verdiene som den sosiale kontrollen opprettholder står i konflikt med verdiene til majoriteten i Norge. Det andre er at den fremføres overfor fremmede på gaten.

Irettesetter fremmede.

De som irettesetter fremmede, spesielt unge kvinner, på Grønland, representerer verdier som i dag regnes for avleggs og kvinnefiendtlige. Hvor mye man enn måtte være enig i at disse verdiene tilhører historiens skraphaug, bør det ikke forbause noen at en bydel preget av mennesker som er vokst opp i områder mindre formet av modernisering enn Norden, oppebærer andre og mer «tradisjonelle» verdier.

Et særtrekk ved tilstandene på Grønland er at man irettesetter fremmede man ikke kjenner. Det som er normen på gater og andre offentlige steder i Vesten, er at man lar hverandre være i fred. Man skal ikke snakke til eller henvende seg til fremmede, og ikke se på dem mer enn for å gjenkjenne dem. Nettopp fordi dette er regelen, og erfaringen, blir de omtalte overtrampene til veldig sterke opplevelser for dem som utsettes for dem.

Gros nabokjerring.

Men det er mer vanlig å beklage seg over at fremmede overlates til seg selv i byrommet, og fraværet av sosial kontroll. Når nabolagene blir bomaskiner, oppløses den uformelle kontrollen som ligger i lokalsamfunnet. Gro Harlem Brundtland ville også gjenreise nabokjerringa og hennes vaktsomme blikk.

Det er likevel mer sosial kontroll i byen enn det skeptikerne skal ha det til. Sosial kontroll er alt fra stygge blikk, hevede øyenbryn, direkte tilsnakk eller en dult. Køen er et godt eksempel på sosial kontroll. Der står mennesker i rekke, man har ingenting til felles, men vi innretter oss. Dette gir alle som følger regelen i køen rett til å stirre olmt på den som sniker.

Hva gjør man når biler står utenfor leiligheten på tomgang kalde vinterdager? Andre vil at man skal sette handlevognen tilbake i rekken, ikke spytte på gaten, ikke ha bena på trikkesetet, ikke la barna bade nakne eller høre på iPod i Nordmarka. Sosial kontroll utøves med den største grad av selvrettferdighet. Det er en brysom Narvestad, eller en som tar ansvar – i grader, til det langt mer alvorlige å mobbe homofile og gjøre folk usikre.

Skaper sosial kontroll.

Aftenposten skal ha ros. Et ekkelt fenomen er avdekket. Men faren er at det også skaper mer sosial kontroll. Det er blitt en snakkis som bekrefter den mest utbredte norske forestillingen om muslimer, den om en typisk muslimsk mann som skal kontrollere kvinner. Det gir hijabpolitiet fornyet selvrettferdighet.

Den som er i mindretall vil alltid være mest utsatt. Det er klart vanskeligere å være blitzer, gå med turban eller hijab, enn å være del av den moralske majoritet.

På et loppemarked på vestkanten i Oslo i fjor høst sto det en norsk kvinne og skjelte ut en kvinne med hijab. Hun sto og dro i hijaben og ropte ukvemsord. Aftenposten har i mange artikler illustrert sine reportasjer med nettopp hijabkledde kvinner. Det påfallende er at bildene er tatt i smug, ikke rett forfra i smilende, selvsikre positurer. Illustrasjonene reflekterer den sosiale kontrollen disse blir utsatt for i storsamfunnet.

Selvforherligende.

Tilsynelatende hevdes det at man i Norge er liberal og kan gå med hva man vil, men samtidig vil forby hijab. Aftenposten skal ha ros for sin kampanjejournalistikk, men slik den er fremført virker den også til selvforherligelse. Det er først når man også klarer å se den sosiale kontrollen man utsetter minoriteter for, at vi får det fulle bildet. Det er riktig å ta mobberen, men når man står i ring og skriker til avvikeren er det ikke sikkert man lykkes i å fjerne uvesenet.

Frihet fra kontroll.

Den sosiale kontrollen innskrenker alles rett til å gå kledd slik de selv ønsker. Og ikke minst vitner historiene Aftenposten formidler om hvor høyt byborgere verdsetter den frihet fra sosial kontroll som gatelivet bør garantere!

Relevante artikler

  1. SID

    Den offentlige samtalen om sosial kontroll mangler løsninger | Sarah Zahid

  2. DEBATT

    Islamkritikk skal forsvares – men ikke muslimhat | Nancy Herz

  3. A-MAGASINET

    «Hvis Gud er som beskrevet i Bibelen og Koranen, så er han en skikkelig drittsekk»

  4. KRONIKK

    Hijab på barn er den groveste kollektive ansvarsfraskrivelsen i Norge

  5. A-MAGASINET

    Alle mener noe om hijaben. Vi har spurt 50 norske kvinner hvordan det er å bruke et av vår tids mest kontroversielle plagg.

  6. KULTUR

    Azra Gilani: – Jeg har ingen nære pakistanske venninner i dag. De mener jeg er blitt for norsk.